Pauselijke onderscheiding voor koster Jan van Geel

Henk-Willem
Moderator

Pauselijke onderscheiding voor koster Jan van Geel

Berichtdoor Henk-Willem » 01 Mar 2016, 19:34

Koster Jan van Geel uit Nieuw-Vossemeer heeft de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice ontvangen.
Van Geel kreeg de zeldzame onderscheiding, waarbij paus Franciscus zelf betrokken is, in de Joannes de Doperkerk te Nieuw-Vossemeer. Hij kreeg de prijs voor zijn onvoorwaardelijke liefde voor de kerk met een 40-jarige inzet.

Zijn vele functies binnen de Rooms-Katholieke Kerk maken hem als voorbeeld voor andere vrijwilligers. Van Geel wist niets van de onderscheiding.

Vitrine
Aan het einde van een zondagochtend eucharistieviering in de Joannes de Doperkerk te Nieuw-Vossemeer opent pastoor Hans van Geel formeel de vitrine in de kerk. De specifieke vitrine in de kerk toont de teruggekomen materialen die eerst waren gestolen uit deze kerk in september 2015. Koster Jan van Geel mag hem hierbij assisteren.

De nog niets vermoedende koster helpt de pastoor. Maar meteen daarna wordt hij verrast en wordt hij op het altaar geroepen. Pastoor Hans van Geel: “Ik heb je al ontmoet in 2005 voordat ik werd aangenomen binnen de Sint Annaparochie. Je geeft op een goede wijze uiting aan je kosterschap. Alles doe je met volle overgave.”

Multifunctioneel
Dat alles blijkt uit de woorden van de voorzitter parochiekerncommissie Joannes de Doper, Corry Goderie: “We genieten al 40 jaar van jouw enthousiasme en gezelligheid. Jouw pretoogjes lachen vaak. Buiten koster ben je misdienaar, klokkenluider, zorg je voor de hosties en miswijn, verzorg je decoraties, verse bloemen, leg je de juiste kazuifels klaar en ken je alle ins en outs van de kerk.”

Voor Jan van Geel is het een automatisme. Van Geel: “Alles wat ik doe, doe ik uit liefde voor God en dus ook voor u”, laat hij dankbaar weten aan een halfvolle kerk.

Symbool vrijwilligers
De pauselijke onderscheiding is een bijzonderheid. Pastoor Hans van Geel: “Deze onderscheiding ontvangt Jan, maar we kunnen niet iedereen dit geven. Dit is een symbool voor alle vrijwilligers van de Sint Annaparochie waar we samen één zijn.”

“Als ik geen geloof had, dan was ik wellicht in de sloot terecht gekomen”, laat Jan van Geel weten. Al die jaren ervaart hij geloven als steun waarbij naastenliefde en barmhartigheid de boventoon voeren. Jan van Geel: “Het is gegroeid uit mijn geloof. Ik heb zelf veel steun gehad bij het verlies van mijn vrouw.” De steun bij ziekenbezoeken die hij bij velen had afgelegd in het verleden, ontving hij zelf terug in moeilijke tijden.

Bijzonder
Hij vindt het een bijzonder moment in een lege kerk binnen te komen en uitvaarten met een kind maken grote indruk op hem. De kerk en geloof wenst hij iedereen toe. Jan van Geel: “Je mag altijd opnieuw beginnen. De mens kan altijd opnieuw leren bidden. Zonder liefde is het leeg.”

van Geel.jpg

BRON: http://www.nu.nl/bergen-op-zoom/4207057 ... -geel.html
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “"Bene Merenti" en "Pro Ecclesia et Pontifice"”