Een pauselijke onderscheiding krijg je niet iedere dag

Henk-Willem
Moderator

Een pauselijke onderscheiding krijg je niet iedere dag

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Okt 2015, 19:10

Het leek een zondag als alle zondagen, maar niets was minder waar. Aan het eind van de mis werd de heer Laurens Arnold door pastoor Bladowski van de katholieke kerk van H.H. Martelaren van Gorcum naar voren geroepen waar hij de pauselijke onderscheiding ‘Bene Merenti’ kreeg.
De naam van die onderscheiding betekent in goed Nederlands: Goede Verdiensten’, wat meteen het waarom van de onderscheiding duidelijk maakt. En zo stond de heer Arnold ineens naast de kansel op het koor van de kerk. Eerst streng kijkend, maar al snel met een voorzichtige glimlach.

Grote kerststal
Daarna werd er zelfs volop gelachen, toen de pastoor vertelde over de ijver van de heer Arnold om elk jaar een mooie kerststal te bouwen. “De stal was zo groot dat hij niet door het portaal van de kerk naar binnen kon. Met wat sloopwerk en later weer opbouwen van die kerststal is het in dat jaar uiteindelijk allemaal toch goed gekomen.”

Pastoor Bladowski ging in het kort op de motivatie van het besluit van Paus Franciscus in. “Vanuit zijn geloof en kerkelijke betrokkenheid verricht hij, veelal op de achtergrond, activiteiten die onmisbaar zijn voor de vieringen en het parochieleven. Hij is iemand waarop je altijd een beroep kunt doen”, zei de pastoor even later. “Een echte vrijwilliger en dat al jaren lang.”

Heel veel bloemen
In het geïmproviseerde dankwoord, bleek vooral dat Laurens Arnold enorm verrast was door de onderscheiding. Maar de ongemakkelijkheid was hij snel kwijt toen hij zelf voor een paar momenten achter de kansel stond. Makkelijk pratend sloot de heer Arnold af met een van de vele anekdotes uit een rijk Rooms verleden: “Echt jaren geleden verzorgde ik voor de eerste keer de bloemen voor de Heilige Mis.

"Ik was toen zo enthousiast te werk gegaan, dat de priester tijdens die dienst nauwelijks te zien was geweest door al het groen en de bloemen die ik op en rond het altaar had geplaatst. Daar is na die heilige Mis nog pittig over nagesproken. En zo leerde ik snel”, sloot hij zijn dankwoordje af. Een klaterend applaus volgde en vele handen werden geschut tijdens het extra gezellige kopje koffie na afloop van de Heilige Mis.

BRON: http://brielschecourant.nl/nieuws/een-p ... -1.5335222
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “"Bene Merenti" en "Pro Ecclesia et Pontifice"”