Pauselijke onderscheiding voor Paul Deckers uit Posterholt

Henk-Willem
Moderator

Pauselijke onderscheiding voor Paul Deckers uit Posterholt

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Apr 2015, 19:35

ROERMOND - Bloemschikkunstenaar Paul Deckers uit Posterholt heeft op goede vrijdag in Rome een Pauselijke onderscheiding gekregen. De Ambassadeur van de Heilige Stoel, de Nederlander Jaime de Bourbon de Parme, zoon van prinses Irene, verleende floraal vormgever Deckers de onderscheiding omdat deze zich al sinds 1988 inzet voor de bloemenpracht tijdens Pasen in het Vaticaan.

Ook Deckers collega bloemschikkunstenaar Aad van Uffelen en bollenkweker Bart Bergman kregen bij die gelegenheid een Pauselijke onderscheiding. Dat heeft Deckers vandaag laten weten. ,,Ik was totaal verrast’’, zei Deckers. ,,We komen traditioneel elke goede vrijdagavond bij de ambassadeur van de Heilige Stoel, dit jaar dus ook. Toen werd mij de onderscheiding Bene Merenti gegeven wegens mijn verdiensten op het gebied van de bloemschikkunst.’’

,,Ik ben oprecht trots op de onderscheiding’’, zei Deckers. ,,Normaal draag ik nooit een ,,sjlieps’’, maar voor de foto droeg ik er toch een, een prachtige gele.’’

Deckers is zeer te spreken over Paus Franciscus. ,,Bij elk gesprek met hem valt op dat hij altijd lacht. Er gaat een goede uitstraling van hem uit.’’ Sinds zijn aantreden bedankt hij in het Italiaans voor de bloemen. Zijn voorgangers deden dat in verschillende talen, waaronder in het Nederlands. ,,Sinds 2013 bedankt hij alleen in het Italiaans voor de bloemen’’, legt Deckers uit. ,,Een goede gedachte! Zo stoot je niemand voor de kop., Stel je voor je vergeet een taal.’’

,,Hij doet dat sinds zijn aantreden in 2013. Toen ik na afloop van het Urbi et Orbi bij hem kwam keek hij me lachend aan en zei vrolijk: ,,Bedankt für die Bloeme!’’. Leuke man, hij is op een menselijke manier bezig.’’

BRON: http://www.dichtbij.nl/roermond/regiona ... rholt.aspx
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “"Bene Merenti" en "Pro Ecclesia et Pontifice"”