Pauselijke eer voor Simon Houtappels

Henk-Willem
Moderator

Pauselijke eer voor Simon Houtappels

Berichtdoor Henk-Willem » 23 Dec 2013, 19:36

Pauselijke eer voor Simon Houtappels, eretekens voor andere koorjubilarissen

WESTERHOVEN - Simon Houtappels (74) uit Westerhoven heeft de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia gekregen. Dat gebeurde zaterdag bij de huldiging van drie jubilarissen van het gemengd koor, onder wie Houtappels.

Houtappels is vijftig jaar lid van het gemengd koor Sint Servatius. De andere jubilarissen zijn Gerrit Neutkens (81, zestig jaar lid) en Annie Smolders (56, veertig jaar lid). De drie werden gehuldigd tijdens de avondmis. Pastoor Rijkers reikte aan elk van hen een onderscheiding uit.

Houtappels, een man van weinig woorden, ziet het zingen als zijn grootste hobby. "In een klein dorp als Westerhoven moet je bij een vereniging zijn, vind ik. Er was vroeger verder weinig te beleven, dus de keus voor het gemengd koor was snel gemaakt. Ik geniet er nog wekelijks van. We hebben een mooi gezelschap."

Blij verrast
Neutkens, die tien jaar geleden de pauselijke onderscheiding al kreeg, en Annie Smolders ontvingen nu het ereteken van de Gregoriusvereniging, de organisatie voor rooms-katholieke kerkmuziek. Neutkens: "Ik zing graag, maar het borreltje na afloop van de donderdagse repetitie vind ik zeker zo belangrijk. "We zingen verder een of twee keer per maand tijdens de zaterdagmis en soms bij rouwbijeenkomsten en trouwpartijen. Maar er wordt nog maar weinig getrouwd tegenwoordig." Over de onderscheiding: "Het had niet gehoeven, maar ik was blij verrast."

Minder verrast was Annie Smolders (56). "Als secretaris van de vereniging heb ik de medailles zelf besteld. Dat neemt niet weg dat ik trots ben op mijn jubileum. Ik zing vaak de solopartijen en zou het voor geen goud willen missen."

BRON: http://www.ed.nl/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “"Bene Merenti" en "Pro Ecclesia et Pontifice"”