Afghanistan Campaign Medal

Iron Mike

Afghanistan Campaign Medal

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 10:16

Forumleden,

Ben er niet zeker van dat hier nog niet eerder over gesproken is, maar toch; bijgevoegd een foto met aan het eind van de spange de (US) Afghanistan Campaign Medal opgemaakt. Nu is het een beetje een "open deur", maar valt dit niet onder "dubbel decoreren"?
Zo te zien is de drager reeds onderscheiden met de HVO met ISAF gesp en de NAVO ISAF medaille, dus lijkt het me dat hij/ zij hem voor dezelfde missie heeft ontvangen (OEF (US) militairen ontvingen voor OEF de GWOTEM tot 2005, daarna wel de Afghanistan Campaign Medal, dus dat zou technisch OOK kunnen, ware het niet dat hij dan een andere gesp op zijn HVO zou moeten dragen, nl die van ENDURING FREEDOM).

Kan me dus bijna niet voorstellen dat er (indien ingestuurd) een rekest is goedgekeurd met het verzoek deze te mogen dragen. Ideeën?
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Re: Afghanistan Campaign Medal

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 10:18

Is er iets mis met de foto-uploader? Kan al meer dan een week geen foto's uploaden; krijg telkens foutmeldingen dat het een "foutief bestand" zou zijn (maar gewoon .jpeg)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 12:51

Afbeelding

skygulik

Berichtdoor skygulik » 14 Dec 2014, 13:10

ik ken iemand die heeft de Afghanistan Campaign Medal ontvangen naast zijn andere oa HVO met isaf gesp
deze is gewoon aangevraagd om te mogen dragen, en heeft toestemming gekregen

dus lijkt mij dat die gene hem gewoon met trots mag dragen.
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 13:46

skygulik schreef:ik ken iemand die heeft de Afghanistan Campaign Medal ontvangen naast zijn andere oa HVO met isaf gesp
deze is gewoon aangevraagd om te mogen dragen, en heeft toestemming gekregen

dus lijkt mij dat die gene hem gewoon met trots mag dragen.

Ik zeg niet dat diegene niet trots mag zijn, maar indien hij goedkeuring heeft gekregen vind ik dat vreemd; hij is nl al gedecoreerd voor die uitzending en "dubbel decoreren" wordt tegengegaan wordt gezegd. Indien dit zo is is dit (wederom) een voorbeeld van willekeur en dat is op zijn minst vreemd te noemen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Dec 2014, 14:57

Ik zou me kunnen voorstellen dat betrokken collega als uitwisselingsofficier bij een US eenheid geplaatst was en in die kwaliteit mee is geweest op uitzending en toen die medaille heeft ontvangen. Dat verklaart wellicht ook de US Army Commendation Medal in de set, die zie je ook wel vaker bij uitwisselingsofficieren of liaisons. Het omgekeerde komt ook voor (HVO aan buitenlandse uitwisselingsofficieren die in NLD verband worden uitgezonden). In het kader van een goede verstandhouding met bondgenootschappelijke strijdkrachten zal de balans tussen reciprociteit en het principe van niet dubbel decoreren wellicht in het voordeel van het reciprociteitsbeginsel uitvallen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 16:13

Spraakverwarring schreef:Ik zou me kunnen voorstellen dat betrokken collega als uitwisselingsofficier bij een US eenheid geplaatst was en in die kwaliteit mee is geweest op uitzending en toen die medaille heeft ontvangen. Dat verklaart wellicht ook de US Army Commendation Medal in de set, die zie je ook wel vaker bij uitwisselingsofficieren of liaisons. Het omgekeerde komt ook voor (HVO aan buitenlandse uitwisselingsofficieren die in NLD verband worden uitgezonden). In het kader van een goede verstandhouding met bondgenootschappelijke strijdkrachten zal de balans tussen reciprociteit en het principe van niet dubbel decoreren wellicht in het voordeel van het reciprociteitsbeginsel uitvallen.

Nogmaals, redenen waarom iemand hem uitgereikt heeft gekregen zijn niet "the issue"; het gaat hier (voor mij) om de willekeur in draagrecht verlenen van buitenlandse "campaign medals" waarvoor al een NLD equivalent is (uitgereikt).

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Dec 2014, 16:22

Tja, ik weet niet precies wat je hier op het forum dan voor antwoord hoopt te krijgen? Als je 't precies wilt weten kun je het beste navraag doen bij betrokkene indien die te achterhalen is, of anders DPOD/UBVRD/Cluster Decoraties. Desnoods dien je een WOB-verzoek in om na te vragen of, en zo ja hoe vaak en wanneer, er toestemming is verleend om die Afghanistan Campaign Medal op het uniform te mogen dragen en met welke redenen. Ik weet het anders ook niet.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 16:37

Spraakverwarring schreef:Tja, ik weet niet precies wat je hier op het forum dan voor antwoord hoopt te krijgen? Als je 't precies wilt weten kun je het beste navraag doen bij betrokkene indien die te achterhalen is, of anders DPOD/UBVRD/Cluster Decoraties. Desnoods dien je een WOB-verzoek in om na te vragen of, en zo ja hoe vaak en wanneer, er toestemming is verleend om die Afghanistan Campaign Medal op het uniform te mogen dragen en met welke redenen. Ik weet het anders ook niet.

Sinds wanneer is dit forum alleen bedoeld om antwoord te krijgen op een vraag? Ik dacht dat er ook ruimte voor discussie etc was? Kortom; misschien heeft iemand wel de verlossende reactie waarop "dubbel decoreren" van toepassing is, waarop niet, of het (wat ik zelf denk) ligt aan de persoon die het rekest behandelt enz. Is dat niet ook een van de redenen waarom dit forum bestaat? Anders kunnen we net zo goed met zijn allen Dhr Keers gaan mailen toch?

René

Berichtdoor René » 14 Dec 2014, 17:58

Puur voor de discussie:

Uitgaande van de veronderstelling dat er hier sprake is van een uitwisselingsofficier, zou de vraag gesteld kunnen worden of betrokkene in dit geval wel de HVO toegekend had moeten krijgen.
Als uitwisselingsofficier zou betrokkene zijn ingedeeld bij een US-eenheid en op grond van het feit dat die eenheid is uitgezonden eveneens mee uitgezonden zijn.
(Dat hier toestemming voor nodig is van het Ministerie van Defeneis lijkt mij evident.)
Omdat het in dat geval een US-uitzending betreft en geen NLD-uitzending zou de HVO niet van toepassing (moeten) zijn.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 19:47

René schreef:Puur voor de discussie:

Uitgaande van de veronderstelling dat er hier sprake is van een uitwisselingsofficier, zou de vraag gesteld kunnen worden of betrokkene in dit geval wel de HVO toegekend had moeten krijgen.
Als uitwisselingsofficier zou betrokkene zijn ingedeeld bij een US-eenheid en op grond van het feit dat die eenheid is uitgezonden eveneens mee uitgezonden zijn.
(Dat hier toestemming voor nodig is van het Ministerie van Defeneis lijkt mij evident.)
Omdat het in dat geval een US-uitzending betreft en geen NLD-uitzending zou de HVO niet van toepassing (moeten) zijn.

:lol:

Herman V

Berichtdoor Herman V » 14 Dec 2014, 20:18

Mike, ik ben de combo Army Commendation Medal plus Afghanistan Campaign medal of de combo Meritorious Service Medal plus Afghanistan Campaign medal al een keer of 5 a 6 tegengekomen in een spange. Ik weet niet of allen een rekest tot dragen hebben ingediend, maar diegene die dat wel deden kregen altijd toestemming.

M.i. een geval van dubbel decoreren. Willekeur wil ik het niet gelijk noemen, meer geluk of onachtzaamheid.

Herman

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Dec 2014, 20:31

Herman V schreef:Mike, ik ben de combo Army Commendation Medal plus Afghanistan Campaign medal of de combo Meritorious Service Medal plus Afghanistan Campaign medal al een keer of 5 a 6 tegengekomen in een spange. Ik weet niet of allen een rekest tot dragen hebben ingediend, maar diegene die dat wel deden kregen altijd toestemming.

M.i. een geval van dubbel decoreren. Willekeur wil ik het niet gelijk noemen, meer geluk of onachtzaamheid.

Herman

Hmmmmm....

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 06 Jan 2015, 17:44

Waarom spreken jullie hier van dubbel decoreren? Dan zouden alle UN en NATO medailles toch ook onder die noemer vallen? In een ander topic ging het over dat oa M Kroon zoveel medailles had dat hij moest kiezen. Tja als je te veel van iets hebt, heb je wat te kiezen, maar dan zouden de buitenlandse medailles toch gewoon afvallen als er gekozen moet worden? Hoef je niet te kiezen waarom dan over dubbel decoreren praten. Immers je wordt toch beloond door je werkgever en een andere partij waar je voor werkt? Dat is niet dubbel maar van iedere partij een waardering.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2015, 18:37

Dat bezwaar tegen "dubbel decoreren" is niet iets wat op dit forum bedacht is: het Ministerie van Defensie zegt dit als beleidsuitgangspunt te hanteren. In de praktijk wordt dit beleid echter niet al te consequent toegepast.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 06 Jan 2015, 18:49

Ok maar waarom wordt het in dit topic dan als dubbel gezien volgens defensie en een UN en een NL medaille of een NATO en een NL medaille krijgen niet? ik gun het iedereen maar ik begrijp de grens niet.

René

Berichtdoor René » 07 Jan 2015, 20:42

Defensie stelt in het Handboek Onderscheidingen: "De geallieerde strijdkrachten hebben zich reeds ten tijde van de Tweede Wereldoorlog duidelijk uitgesproken tegen het dubbel decoreren van militairen wegens deelname aan militaire campagnes, dit ter voorkoming van medaille-inflatie. De landen zouden slechts die militairen (ongeacht hun nationaliteit) decoreren, die in hun krijgsdienst optraden. Dit beleid is nadien ook steeds door Nederland gevoerd."

V.w.b. uitwisselings(onder)officieren stelt het Handboek Onderscheidingen: "Toekenning van een versiersel aan een buitenlandse militair zal in de praktijk slechts aan de orde zijn indien sprake van een uitwisselingsprogramma, waarbij de buitenlandse militair volledig is opgenomen in het Nederlandse onderdeel en om die reden mede optredend namens Nederland mee wordt uitgezonden."

Defensie heeft voor onderscheidingen van supranationale organisaties altijd een uitzondering gemaakt.
Defensie hanteert hierbij twee uitgangspunten:
1. Nederlandse militairen worden ingezet t.b.v. de supranationale organisatie, hetgeen de toekenning van een onderscheiding door deze supranationale organisatie rechtvaardigd.
2. Defensie vindt het van groot belang, in tegenspraak met voornoemd tegengaan van dubbel decoreren, dat de Nederlandse militair ook die waardering door/namens de Nederlandse Regering ontvangt, waar hij/zij recht op heeft. Dit uit zich in het ook toekennen van een Nederlandse herinneringsmedaille.

Wellicht is dit laatste uitgangspunt ook de reden dat er in sommige gevallen toch (ook) sprake is van dubbel decoreren, waar het gaat om 'herinneringsmedailles' van andere landen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Terug naar “Internationale organisaties”