Medailleparade op Zr. Ms. Johan de Witt in Golf van Aden

Alex

Medailleparade op Zr. Ms. Johan de Witt in Golf van Aden

Berichtdoor Alex » 05 Dec 2013, 22:21

3 december 2013
350 militairen van de marine, landmacht en luchtmacht kregen vandaag aan boord van Zr. Ms. Johan de Witt de medaille uitgereikt voor hun bijdrage aan de antipiraterijoperatie nabij de kust van Somalië. Vrijdag draagt Nederland het commando van de EU-operatie Atalanta over aan Frankrijk. “U heeft het allen zeer goed gedaan. Nederland kan trots zijn op deze militairen, die zich hebben ingezet om de Hoorn van Afrika veiliger te maken”, zei commandeur Peter Lenselink. “U heeft uitstekend werk verricht op een geweldig schip en in het belang van Nederland.” Zr. Ms. Johan de Witt vertrok op 14 juli vanuit Den Helder richting het missiegebied. Sinds 6 augustus voer Nederland het commando over de antipiraterijmissie Operatie Atalanta van de Europese Unie. Op 6 december draagt commandeur Lenselink het commando over aan commandeur (contre admiral) Hervé Bléjean van de Franse marine. 21 december keert Zr. Ms. Johan de Witt terug in de haven van Den Helder.
EUNAVFOR.jpg

Bron: http://www.defensie.nl/marine/missies/a ... f_van_Aden
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

flight

Re: Medailleparade op Zr. Ms. Johan de Witt in Golf van Aden

Berichtdoor flight » 06 Dec 2013, 12:28

Ik zal weer voor "ouderwets" worden versleten, maar waarom bij zo'n gelegenheid niet in het "pakkie deftig" ?

Alex

Berichtdoor Alex » 06 Dec 2013, 12:53

Omdat ze op missie zijn. Ze hebben hun DT waarschijnlijk niet eens bij zich.

flight

Berichtdoor flight » 07 Dec 2013, 13:50

Zeer onwaarschijnlijk.

Alex

Berichtdoor Alex » 07 Dec 2013, 20:48

Waarom?

skygulik

Berichtdoor skygulik » 07 Dec 2013, 21:40

ik had mijn DT ook niet mee op missie naar Afghanistan

dus hoezo onwaarschijnlijk???
De omnibus dubitandum

flight

Berichtdoor flight » 07 Dec 2013, 23:35

Tijden zijn in dit opzicht kennelijk veranderd. In "mijn" tijd was het ondenkbaar zonder DT op buitenlandse missie te gaan.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 07 Dec 2013, 23:48

Flight: jouw tijd wanneer was dat en welk krijgsmacht deel?

als ik de foto bekijk staat de marine in een wit uniform, maar als ik de kledingvoorschriften van de marine lees, hebben hun iets van 16 tenues

de persoon op de voorgrond is KLu en heeft gewoon zijn werk tenue aan wat normaal is tijdens missies en hebben we geen DT mee.

bedoel je dat misschien met DT het witte tenue van de marine??
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Dec 2013, 07:42

flight schreef:Tijden zijn in dit opzicht kennelijk veranderd. In "mijn" tijd was het ondenkbaar zonder DT op buitenlandse missie te gaan.
Het zal helemaal aan de bestemming en het soort missie liggen. Een collega van mij is een paar jaar geleden uitgezonden geweest naar Bahrein waar het hoofdkwartier van (o.a.) de anti-piraterijmissies was gevestigd. Gewoon een kantoorbaan in een veilig gebied, hij zal vast wel zijn nette pak bij zich hebben gehad. Maar bij mijn eigen uitzendingen (Bosnië, 2002 en Afghanistan, 2010) had ik alleen GvT bij me. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke tenues men allemaal meeneemt aan boord van een schip, zeker niet voor militairen van andere OPCO's. Ben wel eens aan boord van een schip geweest en naar mijn waarneming heeft men niet al te veel ruimte voor PGU en persoonlijke spullen, dus ik kan me zomaar voorstellen dat men het één en ander thuis laat dat niet direct noodzakelijk is voor het uitvoeren van de missie.

Overigens zie ik een beetje tot mijn teleurstelling dat de landmacht-collega op de foto kennelijk het KLu gebruik van grote gekleurde patches heeft overgenomen. Naar mijn idee horen er op een GvT alleen tone-down varianten in het formaat 5x5, maargoed.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

skygulik

Berichtdoor skygulik » 08 Dec 2013, 11:19

Spraakverwarring:

precies zoals je zegt geen directe noodzaak.

over je KL collega
ja tone-down is de voorkeur, zelfs ik als Klu-er stoor mij hier aan, maar toen ik in Afghanistan als Klu-er met de landmacht mee was kregen wij van de KL een gekleurde badge uitgereikt die we moesten dragen.

dus hij past zich alleen maar aan aan de omgeving.
wat ik kwalijker vindt is dat de officier van de KLu zijn rangonderscheidingstekens niet op zijn uniform heeft.
deze worden altijd op het vliegeruniform genaaid.
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Dec 2013, 12:30

skygulik schreef:over je KL collega
ja tone-down is de voorkeur, zelfs ik als Klu-er stoor mij hier aan, maar toen ik in Afghanistan als Klu-er met de landmacht mee was kregen wij van de KL een gekleurde badge uitgereikt die we moesten dragen.
Misschien wat off-topic, maar in het tenuenvoorschrift van de KL staat met zoveel woorden in hoofdstuk 9 "een onderdeelsembleem of een brevetembleem in de legergroene uitvoering wordt gedragen boven de linkerborstzak". Dat sluit gekleurde emblemen uit. Ik weet dat ze wel voorkomen, maar ze zijn officieel niet toegestaan.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

skygulik

Berichtdoor skygulik » 08 Dec 2013, 13:07

maar ze zijn officieel niet toegestaan

dat klopt als een zwerende vinger, ik draag als Klu persoon geen gekleurde badges, ik hou mij aan het voorschrift
maar het is iets wat helaas niet uit te roeien is mede omdat de "hogere" heren dit in stand houden omdat ze zelf vroeger ook als een kerstboom rond liepen

dus ik deel jouw mening dat het zo niet hoort.
De omnibus dubitandum

Terug naar “Internationale organisaties”