Dhr. Henny Meijer, Faleristiek onderzoeker overleden

Roel
Moderator

Dhr. Henny Meijer, Faleristiek onderzoeker overleden

Berichtdoor Roel » 11 Apr 2015, 12:06

Eergisteren is helaas Henny Meijer overleden. Henny Meijer was, samen met Ben Wagenaar en Kees Mulder† de grondlegger van de moderne Faleristiek (onderzoek naar onderscheidingen en zijn dragers).

Henny was auteur en coauteur van standaardwerken zoals 'Orders and Decorations of the Netherlands", "Het Vliegerkruis, voor initiatief, moed en volharding" en "Bronzen Leeuw Bronzen Kruis".

Helaas heeft hij zijn laatste project. Een boek over het "Kruis van Verdienste" niet kunnen afmaken.

Toen ik als beginnend verzamelaar en onderzoeker in contact kwam met Henny op de diverse oorlogsherdenkingen waar wij beiden te gast waren vond ik in hem iemand waar ik altijd terecht kon met vragen of voor advies.

Samen vonden wij in 2011 "per ongeluk" de dood gewaande Britse Ridder Militaire Willems-Orde Ken Mayhew terug. Een mooi avontuur!

De laatste maanden verkocht Henny diverse stukken uit zijn verzameling. Hoewel het heel vreemd voelde om stukken van hem te kopen, wetende dat hij ziek was, was hij zelf blij dat zijn geliefde stukken bij vrienden in de collectie terecht kwamen.

Henny was een markant persoonlijkheid, een voorbeeld en een inspiratie om niet alleen te verzamelen maar vooral te onderzoeken!

Henny, Rust zacht!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Re: Dhr. Henny Meijer, Faleristiek onderzoeker overleden

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Apr 2015, 12:44

In mijn jeugd zat ik vaak in de Openbare Bibliotheek van mijn woonplaats, waar ik op een goede dag het boek "Orders and decorations of The Netherlands" in handen kreeg. Met veel interesse heb ik dat toen gelezen en nadien nog vaak geleend. Je kunt wel stellen dat daarmee mijn interesse in onderscheidingen is ontstaan, het boek waar hij medeauteur van was heeft voor mij aan de wieg gestaan aan een boeiend vakgebied.

Op Mensenlinq is hier de overlijdensadvertentie te lezen.

Moge hij rusten in vrede.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “In memoriam”