Generaal Majoor der Artillerie b.d. FJG Brackel overleden

Roel
Moderator

Generaal Majoor der Artillerie b.d. FJG Brackel overleden

Berichtdoor Roel » 12 Jun 2007, 09:08

Op 23 mei ontving ik bericht dat Generaal Majoor der Artillerie b.d. FJG Brackel op 20 mei te Arendonk - België is overleden. De crematieplechtigheid heeft in familiekring plaats gevonden.

FJG Brackel was een moedig man, drager van het Bronzen Kruis wegens:

Heeft zich door moedig optreden tegenover de vijand onderscheiden door in Januari 1944 tijdens een transport van Nederlandse krijgsgevangenen officieren uit een rijdende trein te springen en over de Karpaten Boedapest te bereiken. Voorts in Boedapest, ook nadat Hongarije in Maart 1944 door de Duitsers was bezet, zoveel mogelijk de Nederlandse en de Geallieerde zaak onder dikwijls moeilijke en gevaarvolle omstandigheden op beleidvolle wijze te dienen. Voorts door, na in April 1944 door de Duitsers te zijn gevangen genomen, weten te ontvluchten; zich naar Nederland te begeven en aldaar deel te nemen aan het verzet tegen de vijand. Tenslotte door, na in Januari 1945 opnieuw te zijn gevangen genomen, voor de derde maal uit krijgsgevangenschap uit Duitsland weten te ontsnappen en zich naar Denemarken te begeven, alwaar in Mei 1945 de bevrijding door Britse troepen plaatsvond.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Jun 2007, 18:56

Afbeelding
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Jun 2007, 19:18

Dhr. Brackel op de herdenking te Ysselsteyn 2005

Afbeelding
Lid van SRO en OMSA

koen k

Berichtdoor koen k » 14 Jun 2007, 20:59

Opdat Meneer Brackel rust in vrede.

Gecondeleerd aan de familie en vrienden.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Jun 2007, 16:22

Het Bestuur van de Vereniging Dragers Bronzen Leeuw en Bronzen Kruis, maakt met leedwezen bekend, dat op 20 mei 2007 te Arendonk, België is overleden.

FRANS JOSEPH GERARD BRACKEL
Generaal-majoor der Artillerie b.d.
Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden
Drager van het Bronzen Kruis
Drager van het Oorlogsherinneringskruis met gesp 1940
Drager van het Verzetsherdenkingskruis
Drager van het Ereteken voor Orde en Vrede met de gespen 1946-1947-1948
Drager van het Draaginsigne Veteranen
Drager van het Grootkruis in de Orde van Verdienste BRD

* Den Haag 14-10-1914 † Arendonk, België 20-05-2007

Wij verliezen in de heer F.J.G. Brackel niet alleen een verenigingsvriend, maar ook een dapper man die zijn Vaderland in de Tweede Wereldoorlog en ook daarna in het voormalig Nederlands-Indië op een meer dan voortreffelijke wijze heeft gediend. Waardoor hij bij de Koninklijke Landmacht en het voormalig Verzet zeer veel achting en waardering genoot..

De heer F.J.G. Brackel heeft herhaaldelijk blijk gegeven van groot doorzettingsvermogen en initiatief en alle gevaren ten spijt, zich steeds met grote zelfopoffering gezamenlijk gewijd in de strijd voor de Vrede in Europa en later voor Orde en Vrede in het voormalig Nederlands - Indië, hij is voor zijn bijzonder moedig en beleidvol optreden onderscheiden met het Bronzen Kruis.

Het Bronzen Kruis is na de Militaire Willems-Orde een van de belangrijkste Nederlandse Militaire Dapperheidsonderscheiding. Evenals bij de Militaire Willems-Orde, de hoogste Nederlandse Ridderorde, wordt ook deze onderscheiding bij Koninklijk Besluit verleend.

Het Bronzen Kruis werd de heer F.J.G. Brackel bij Koninklijk Besluit nr. 15 van 7 februari 1948 door Hare Majesteit Koningin Wilhelmina toegekend en luidde als volgt:

Wij Wilhelmina, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje Nassau, enz., enz., enz.
Op de voordracht van Onzen Minister van Oorlog; d.d. 2 Februari 1948, Geheim Litt. S 16 ;

HEBBEN GOEDGEVONDEN EN VERSTAAN:

Toe te kennen het BRONZEN KRUIS aan:
Frans Joseph Gerard BRACKEL,
Van het wapen der artillerie,
wegens:

“ Heeft zich door moedig optreden tegenover de vijand onderscheiden door in Januari 1944 tijdens een transport van Nederlandse krijgsgevangen officieren uit een rijdende trein te springen en over de Karpathen Boedapest te bereiken. Voorts in Boedapest, ook nadat Hongarije in Maart 1944 door de Duitsers was bezet, zoveel mogelijk de Nederlandse en geallieerde zaak onder dikwijls moeilijke en gevaarvolle omstandigheden op beleidvolle wijze te dienen. Voorts door, na in April 1944 door de Duitsers te zijn gevangen genomen, weten te ontvluchten; zich naar Nederland te begeven en aldaar deel te nemen aan het verzet tegen de vijand. Tenslotte door, na in Januari 1945 opnieuw te zijn gevangen genomen, voor de derde maal uit krijgsgevangenschap in Duitsland weten te ontsnappen en zich naar Denemarken te begeven, alwaar in Mei 1945 de bevrijding door Britse troepen plaats vond.”

Onze Minister enz..
Het Loo, 7 Februari 1948.
(get.) WILHELMINA.

Zijn moed, bekwaamheid, plichtsbetrachting en volharding mogen een voorbeeld zijn voor onze samenleving. Op deze wijze zullen wij hem blijvend met respect en waardering gedenken.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 10 Sep 2007, 14:38

Afbeelding
Lid van SRO en OMSA

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 12 Sep 2007, 17:12

R.I.P
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

Terug naar “In memoriam”