Yad Vashem-onderscheiding postuum

Henk-Willem
Moderator

Yad Vashem-onderscheiding postuum

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Jul 2014, 21:56

Yad Vashem-onderscheiding postuum voor Aalt van Vemde en Wim Mulder

EPE - De staat Israël heeft postuum de Yad Vashem-onderscheiding toegekend aan twee Epenaren, Aalt van Vemde en Wim Mulder. De onderscheiding wordt woensdag 26 maart uitgereikt aan hun nabestaanden in de synagoge van de Liberale Joodse Gemeente in Den Haag.

De twee mannen - zwagers - krijgen de onderscheiding voor de hulp die ze tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben verleend aan Joodse onderduikers. Van Vemde overleed al in 1965, Mulder in januari van dit jaar. Laatstgenoemde heeft nog wel 'meegekregen' dat hij de onderscheiding zou krijgen voor hij stierf.

Van Vemde en Mulder krijgen de onderscheiding voor hun hulp aan joodse onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog en hun overige verzetsactiviteiten, zoals hun werkzaamheden voor illegale bladen als Het Parool.

Yad Vashem is de naam van het Holocaust Research Center in Jeruzalem, de officiële staatsinstelling van Israël voor het herdenken van de joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van joden. Het Hebreeuwse Yad Vashem betekent 'gedenkteken en naam'. De naam refereert aan een tekst uit het bijbelboek Jesaja, 'En aan hen zal ik in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken oprichten en een naam die nooit zullen worden afgesneden' (Jesaja, hoofdstuk 56, vers 5).

BRON: http://www.destentor.nl/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Israël (Yad Vashem)”