'Yad Vashem' postuum voor Piet van Zandvliet

Henk-Willem
Moderator

'Yad Vashem' postuum voor Piet van Zandvliet

Berichtdoor Henk-Willem » 24 Aug 2011, 08:57

ROOSENDAAL - '... en deze keer gelukte het wel en bracht Van Zandvliet mij tot de Wildert.
Ik heb Van Zandvliet gevraagd hoeveel ik hem moest betalen, doch hij weigerde pertinent elke betaling, zeggende dat ik het geld hard nodig zou hebben. Hoewel hij zich door mijn overbrengen bloot stelde aan ongetwijfeld grote gevaren, deed hij dat belangeloos'.

Petrus, 'Piet', van Zandvliet, een geboren en getogen Roosendaler, hielp in de oorlog verschillende joden de grens over, en anderen aan onderduikadressen. Voorafgaande aan de presentatie van John Braats tweede boek, De Joodse gemeenschap in Roosendaal wordt Van Zandvliet zondag om 15.00 uur in Zeelandia postuum de hoogste onderscheiding die de staat Israël kent, de 'Yad Vashem', toegekend. Dat gebeurt namens de Israëlische ambassade in Den Haag door mevrouw Berladski Baruch.

Met de onderscheiding eert Yad Vasjem Piet van Zandvliet, die in de oorlogsjaren meerdere keren zijn leven riskeerde om joden te helpen te vluchten.

Yad Vashem is in 1953 in Jeruzalem gesticht als officieel monument van Israël en heeft ten doel de herinneringen aan de holocaust te bewaren voor toekomstige generaties. Onderdeel vormt een park, gewijd aan 'de rechtvaardigen onder de volkeren': niet-joden die joden hebben gered.

Inmiddels hebben dik 5000 Nederlanders de onderscheiding van Yad Vashem ontvangen. De toekenning is, naarmate de oorlog verder weg is, steeds uitzonderlijker.

Dramatisch was trouwens de manier waarop Piet van Zandvliet aan zijn einde kwam. Op bevrijdingsdag 30 oktober 1944, toog hij richting Planken Wambuis om de Engelsen op de hoogte te stellen van een ondermijnde doorgang op de Zundertseweg, ter hoogte van het huidige restaurant Catszand, die de Duitsers als wegversperring hadden opgezet. Van Zandvliet kwam thuis, vertelde daar dat hij eerst de mijnen moest helpen verwijderen en vertrok weer. Leo, de oudste zoon van Piet, stond met zijn oma bij de waterput toen de ontploffing en de stofwolk kwamen. Oma zei meteen: 'Dat is onze Piet'. Ze had gelijk, helaas.

De uitreiking van de Yad Vashem gaat zondag gepaard met toespraken van onder anderen Patrick van Zandvliet, kleinzoon van Piet van Zandvliet. Daarna volgt de presentatie van het boek De Joodse Gemeenschap van Roosendaal van John Braat, in het bijzijn van onder anderen opperrabijn Binyomin Jacobs en Philip Soesan, voorzitter van de joodse gemeenschap in Breda. De bijeenkomst is voor iedereen vrij toegankelijk.

BRON: BNdestem.nl
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Israël (Yad Vashem)”