Yad Vashem medaille uitgereikt

Henk-Willem
Moderator

Yad Vashem medaille uitgereikt

Berichtdoor Henk-Willem » 04 Mar 2011, 20:01

RIVIERENBUURT - Professor Frederik van Heek en zijn echtgenote mevrouw Johanna C.M. van Heek-van Marle uit Zuid zijn vrijdag postuum geëerd in het Anne Frank Huis met een Yad Vashem onderscheiding. Silvia Berladski Baruch, Counselor voor pers, cultuur en publieke zaken van de Ambassade van Israel reikte de medaille en het bijbehorende certificaat uit aan hun zoon Herman F. van Heek. Het echtpaar kreeg daarnaast de titel 'Rechtvaardigen onder de Volkeren'. Hun namen worden gebeiteld in de Eremuur van Yad Vashem in Jeruzalem.

Israël wil op deze manier mensen eren die zelf niet Joods zijn en die met inzet van eigen leven en vaak ook dat van hun huisgenoten, tijdens de Holocaust Joodse medeburgers probeerden te redden. Professor Frederik van Heek en zijn echtgenote mevrouw Johanna C.M. van Heek-van Marle hebben zich tijdens de Tweede Wereldoorlog op die manier ingezet voor de familie van Dam. Mevrouw H. Kamp-van Dam verzocht daarom de Yad Vashem Jeruzalem het echtpaar te eren met een onderscheiding.

Hieronder volgt een deel van het verhaal van mevrouw Kamp-van Dam waarop de aanvraag voor deze Yad Vashem onderscheiding is gebaseerd. 'Gelukkig dat er in de periode 1940-1945 mensen 'aan de goede kant'stonden. Bij een razzia eind februari 1943 die 's avonds plaatsvond in de Rivierenbuurt, ontkwam de familie van Dam door een geluksfactor aan de greep van de Duitsers. De Gestapo beval de ouders en broer van Helene van Dam naar buiten te gaan, maar toen hij mij in mijn bedje zag, stuurde hij mijn ouders en broer Sylvain Jacques weer naar binnen met de woorden 'ich habe auch so ein blondes mädchen zu hause'. Dit was een actie van een man en vader die aan zijn eigen gezin in Duitsland dacht op dat voor ons gezin belangrijke moment. Na dit voorval heeft mijn vader direct contact opgenomen met Dr. Hein Fiedeldij Dop, kinderarts in Amsterdam, die gedurende de Tweede Wereldoorlog veel verzetswerk heeft verricht. Hij bracht mij, een dag na mijn vierde verjaardag, op 27 februari 1943, dwars door de controle van de Duitsers met de mededeling dat dit meisje met een besmettelijke ziekte in quarantaine opgenomen moest worden. Dr Fiederdij Dop bracht me naar de familie Van Heek op het Albert Hahnplantsoen 12. Het gezin van Heek bestond uit Professor Frederik van Heek en zijn vrouw Johanna C.M. van Heek-van Marle en drie kinderen. Echter voor het einde van de oorlog werd hun vierde kind, een dochtertje geboren. Ik ben de hele oorlog bij hen gebleven. Zij hebben mij liefderijk opgenomen zonder enige financiële vergoeding. Toevalligerwijze was de oudste dochter Bertien op dezelfde dag geboren als ik en zo gingen en gaan wij nog steeds als tweelingen door het leven.

Ik leefde daar een gelukkig leven, mijn ouders miste ik wel maar dat werd door hun liefdevolle aandacht volledig gecompenseerd. Het enige was dat ik niet naar de kleuterschool mocht en ook niet veel naar buiten kon. Dat kwam onder meer omdat alle villa's op het Albert Hahnplantsoen werden bewoond door SS-ers en SD-ers. Op een dag sloop ik toch de deur uit. Toen men mij zocht, zagen zij het volgende schouwspel: ik liep voorop een lange rij Duitse kinderen en zong uit volle borst hun Duitse liederen mee. De schrik sloeg ze om het hart, Het is allemaal goed afgelopen. Mijn ouders en mijn broer hebben gelukkig de oorlog overleefd. Zij waren blij mij weer in hun armen te sluiten. Desondanks bleef ik de heer en mevrouw van Heek, ook na de oorlog 'pappa en mamma' noemen. Het contact met de familie van Heek is ook na de oorlog niet alleen blijven bestaan maar hecht gebleven.'

BRON: De Echo (Amsterdam-Rivierenbuurt)
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Israël (Yad Vashem)”