Foto leidt tot onderscheiding

Henk-Willem
Moderator

Foto leidt tot onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 25 Aug 2010, 09:06

KAMPEN/noordoostpolder - Twee jaar terug kwam een familiefoto die bij Siebren en Marian Woudstra in hun huis in Espel (gemeente Noordoostpolder) aan de wand hangt op televisie voorbij.

Hun reactie leidde uiteindelijk tot een hereniging met de in de oorlog ondergedoken Mia Levi-Lakmaker. Het bijzondere verhaal kreeg dinsdag in Kampen een bekroning door de uitreiking van de Yad Vashem-onderscheiding.

De familiefoto uit 1942 speelt een rode draad in een verhaal dat een boek waardig is. Een kleine afdruk van dit familieportret werd enkele jaren terug door een ver familielid naar de tegenwoordig in Israël woonachtige Mia Levi-Lakmaker gestuurd. Ze herkende de familie Woudstra die haar in de oorlogsjaren met gevaar voor eigen leven in het Friese IJlst zo liefdevol opgevangen had. Na de oorlog verdween ze uit het gezin en uit hun leven. Via RTL 4, waarin de bewuste foto werd getoond, riep ze de familie op contact met haar te zoeken. "We besloten meteen de volgende dag te reageren", zegt Marian Woudstra.

In de voormalige synagoge in Kampen kwam de familie dinsdag samen. "Wat een speciaal en indrukwekkend moment is dit om 65 jaar na dato de familie Woudstra te eren", zegt Levi-Lakmaker. Vanuit Friesland, Flevoland en vanuit Israël kwam een gezelschap samen om de hoogste eervolle onderscheiding van de staat Israël postuum uit te zien reiken aan het echtpaar Sipke Woudstra en Femmigje Woudstra-Van der Meer.

,,Deze onderscheiding wordt uitgereikt aan mensen die hun levens gewaagd hebben voor het joodse volk'', vertelt Silvia Berladski-Baruch van de Israëlische Ambassade. ,,Aan deze mensen hebben we zoveel te danken.'' De medaille werd tijdens een emotionele en vooral vreugdevolle bijeenkomst uitgereikt aan Hans Woudstra, de oudste zoon: ,,Ik besefte destijds niet welk risico mijn ouders namen. Ze vonden het normaal de joodse medemens te helpen." Vlak na de ceremonie staat zijn broer Siebren glunderend naast zijn vrouw, met de uitvergrote foto onder een van haar armen. ,,Een dominee vertelde me ooit dat we het oude volk niet in de steek moeten laten. Mijn ouders dachten daar precies zo over.''

Mia Levy-Lakmaker glundert eveneens. Het opvallendste van dit verhaal is echter dat ze helemaal niet op de familiefoto staat. Die is een jaar voor haar komst naar het gezin gemaakt.

Het meisje waarvoor zij werd aangezien, blijkt de in 1942 overleden jongste dochter in het gezin. Een jaar later nam Mia min of meer haar plaats in. Een plek die ze nu hervonden lijkt te hebben.

BRON: De Stentor
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Israël (Yad Vashem)”