J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Gebruikersavatar
tuppie65
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 22:48
Locatie: Nijmegen

J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor tuppie65 » 08 Aug 2008, 00:23

Onderscheidingen van J G Boon von Ochssée:

Vliegerkruis
Oorlogsherinneringskruis met 4 gespen
Nieuw Guinea kruis zonder gesp
Orde en Vrede met 5 gespen
Ereteken voor langdurige dienst als officier XV
1939-1945 star
Air crew Europe star
Atlantic Star
Africa star
Pacific star
War Medal 1939-1945

Boon von Ochssée ontving zijn Vliegerkruis voor "oorlogsvluchten" bij het Detachament Vliegkampschepen bij het 1840 Sqn ML-KNIL zuid-west Pacific

Afbeelding

foto van zijn medaillegroep volgt nog

(bron: internet)
Laatst gewijzigd door tuppie65 op 23 Aug 2009, 00:09, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
david daane bolier
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 Jul 2008, 13:23
Locatie: Den Haag & Colombo (SL)

Boon van Ochsee - 1840 squadron Fleet Air Arm

Berichtdoor david daane bolier » 08 Aug 2008, 13:29

Even ter aanvulling en correctie.
De juiste schrijfwijze is Boon van Ochsee (met 1 s) en zonder accent op de e. Er bestaan ook leden van de familie die als Boon van Ochssee te boek staan kennelijk. Het IMH heeft het zelfs over Boon VON Ochssee, wat dus helemaal onjuist is.

Zijn initialen zijn J.G. en geen J.C.
1840 Squadron was een Fleet Air Arm onderdeel waar een aantal nederlandse vliegers, zowel van de marine, zoals dus deze decorandus, als het KNIL deel van uitmaakten.
Boon van Ochsee kwam bij 1840 squadron in 1944 en nam o.a. deel aan de aanval op de Tirpitz.

Gebruikersavatar
G.A. Kruys
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 Mar 2008, 14:24
Locatie: Vlieland/Groningen

Berichtdoor G.A. Kruys » 08 Aug 2008, 19:59

Ik heb al eens eerder gememoreerd dat je eigenlijk op een site als deze niet behoort te praten over de onderscheiding "trouwe dienst officieren". Dat is een niet bestaande onderscheiding. De juiste benaming is:

ERETEKEN VOOR LANGDURIGE DIENST ALS OFFICIER met daarachter in Romeinse cijfers het desbetreffende aantal dienstjaren (XV,XX, XXV etc).

vriendelijke groeten,

G.A. Kruys

Gebruikersavatar
tuppie65
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 22:48
Locatie: Nijmegen

Berichtdoor tuppie65 » 09 Aug 2008, 00:06

Is het bekend of hij "later" ook zijn Engelse onderscheidingen in zijn groep heeft laten zetten of is het bij de groep gebleven zoals in het boek het Vliegerkruis?

hjongste
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 Dec 2008, 13:02
Locatie: Den Haag

PROLOGUE - TIRPITZ July 1944

Berichtdoor hjongste » 07 Jan 2009, 19:18

This is a true story that happened when Boon van Ochsee and de Jongste travelled to Hanover in 1954.

PROLOGUE - TIRPITZ July 1944

J.G.Boon van Ochsee, (first name Bert), was a private pilot in the former Dutch East Indies. When in 1942 the war with Japan broke out, he was drafted into the air force of the KNIL (Royal Dutch East Indies Army). After the Japanese victory in the region, he escaped via New Guinea to Australia and then came to England where he was drafted into the service of the Royal Dutch Navy. In 1944 he became member of the 1840 squadron. This squadron was a Royal Navy squadron in which a large number of Dutch pilots, both from the Dutch Navy as well as from the KNIL were serving. This squadron a.o. took part in the raids on the Tirpitz. The Tirpitz was the second Bismarck class battleship of the German Kriegsmarine, sister ship of Bismarck, named after Admiral Alfred von Tirpitz. She spent most of World War II in various bases in German-occupied Norway. Due to her role and bases of operations she was dubbed the "Lonely Queen of the North". She was the second largest battleship ever built in Europe.

Three air attacks on the Tirpitz were canceled, in April and May 1944, due to poor weather. The next attempt was Operation Mascot, in July 1944. By this time, however, the Germans had set up effective warning and smoke systems which effectively obscured Tirpitz from the attacking aircraft. Apart from one near-miss, the raid was a failure. During the raid on the Tirpitz, Boon van Ochsee saw an Luftwaffe Arado-water plane going to land in the Flekkefjord. He attacked the Arado and shot it down. The only success of that day!

EPILOGUE - Hanover April 1954 (The story as told by B.de Jongste)

I had to go to Hanover and rented a plane, the Luscombe 8A Silvaire Special, the PH-UDW because that type had sufficient range to reach Hanover in one hop. I asked my friend Bert Boon van Ochsee whether he was willing to go with me as my navigator, since the Luscombe had no radio equipment. And so it was agreed. After we landed at Langenhagen at Hanover we found out that all hotels were full, but a friendly Lufthansa stewardess was able to get us bed and breakfast in nearby villas. Bert stayed in a villa owned by an old lady and I ended up in another villa owned by an old couple.
Next morning Bert was deeply depressed about something. It was only after a great deal of prodding that I managed to extract the story from him.
Bert was shown by the old lady to a guest room. On the wall of the room hung a large picture of a German Navy pilot with a black ribbon across the picture. The old lady told Ben that this was her son, who had been shot down by a British fighter in July 1944, while flying his Arado water plane in the Flekkefjord in Norway.
Bert did not sleep that night!

B. de Jongste, (Bastiaan, Bas, Bob). January 23, 1917, The Hague, Netherlands
nom de guerre: Berend de Jager
Finished school (HBS-B) in 1936 and started to work for KLM (Royal Dutch Airlines). Had to study Spanish since KLM had plans to send him out to South America as line-inspector. But in 1939 war broke out and KLM had to stop many activities. In May 1940 the German Army invaded the Netherlands. De Jongste started to work against the Germans already in1940 and was finally arrested by the Gestapo on March 12, 1944, sentenced to death by the Luftgaukommando in September 1944 and according to the German records executed in September 44 at fort Blaukapel near Utrecht. Contrary to these records he was in fact transported as NNZ 741 (Nacht und Nebel Zuchthäusler) to Germany where he was liberated by the Russian Army on April 27, 1945.
After the war he was a.o. a B3 pilot instructor of the Dutch National School of Aviation.

Catalina
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 Aug 2009, 11:02

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor Catalina » 21 Aug 2009, 12:56

Het geschrijf door diverse mensen over de correcte naam van mijn familie en mijn vader in het bijzonder, slaat nergens op. Zijn naam is Jan Gijsbert Boon von Ochssée. De achternaam geldt voor de gehele familie, waar ze ook ter wereld zich bevinden. Dat niet iedereen daarmee zorgvuldig omgaat maakt het voor ons alleen maar lastig, zeker wanneer het officiële lijsten betreft. Catalina Boon von Ochssée

Ralph Kolen
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 Mar 2008, 22:06

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor Ralph Kolen » 23 Aug 2009, 19:51

In het lijstje met onderscheidingen van de heer Boon von Ochssée staan zowel de Air Crew Europe Starals de Atlantic Star.

Word hiermee bedoeld dat de heer Boon von Ochssée onderscheiden is met de Air Crew Europe Star + Atlantic gesp, aangezien deze 2 medailles niet samen gedragen mogen worden, of heeft hij daadwerkelijk deze 2 onderscheidingen ontvangen?

Het klinkt (misschien) als een vrij voor de hand liggende vraag maar als ik naar de service records van Engelse veteranen kijk staat er nadrukkelijk vermeld als het om een gesp gaat in plaats van, zoals hierboven vermeld, 2 afzonderlijke medailles.

PS. Is het ook bekend welke 4 gespen de heer Boon von Ochssée voor zijn Oorlogsherinneringskruis ontvangen heeft?

Gebruikersavatar
tuppie65
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 22:48
Locatie: Nijmegen

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor tuppie65 » 23 Aug 2009, 22:14

Oost Azië - Zuid Pacific 1942-1945
Middelandse zee 1940-1945
Nederlands Indië 1941-1942
Oorlogsvluchten 1940-1945

Ralph Kolen
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 Mar 2008, 22:06

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor Ralph Kolen » 23 Aug 2009, 22:30

Bedankt. Maar geen verdere informatie over de Air Crew Europe en Atlantic star?

Zou ik anders zo vrij mogen zijn om het antwoord direct aan u, mevrouw Catalina Boon von Ochssée, te mogen stellen? En zo ja, heeft u een dan ook misschien een foto waarop uw vader met al zijn medailles te zien is die u met ons zou willen delen?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Ralph Kolen

boinp
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 Jan 2015, 23:02

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor boinp » 04 Jan 2015, 18:55

Gisteren een kist aangeboden gekregen.
Na zoeken op internet blijkt deze erg oud te zijn en volgens mij van deze heer ochssee te zijn geweest.
Kan iemand dit bevestigen?
Bijlagen
DSC_0503.JPG
DSC_0504.JPG

flight
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 Aug 2010, 15:33
Locatie: ZAANSTAD Noord-holland

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor flight » 14 Jan 2015, 12:31

er is nog een J.G. Boon von Ochssée. Geboren 1897.
Koninklijke Nederl.Indische Leger:
2e luitenant der infanterie 12 augustus 1918
1e luitenant der infanterie 16 mei 1919
kapitein der infanterie 30 mei 1929

Dit is dus niet bovenvermelde marinevlieger.
bron: Naam- en ranglijst 1938.

Hans Mauer.

Gebruikersavatar
moos
Berichten: 332
Lid geworden op: 05 Dec 2014, 11:13

Re: J G Boon van Ochsee, Vliegerkruis

Berichtdoor moos » 14 Jan 2015, 13:21

flight schreef:er is nog een J.G. Boon von Ochssée. Geboren 1897.
Koninklijke Nederl.Indische Leger:
2e luitenant der infanterie 12 augustus 1918
1e luitenant der infanterie 16 mei 1919
kapitein der infanterie 30 mei 1929

Dit is dus niet bovenvermelde marinevlieger.
bron: Naam- en ranglijst 1938.

Hans Mauer.


Ook in de lijst van 1940 is hij nog steeds kapitein van de infanterie (KNIL).
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.


Terug naar “Vliegerkruis”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast