C A M Poublon, Vliegerkruis

tuppie65

C A M Poublon, Vliegerkruis

Berichtdoor tuppie65 » 07 Aug 2008, 23:20

Onderscheidingen C A M Poublon:

Vliegerkruis
Oorlogsherinneringskruis
Orde en Vrede
Trouwe dienst officieren voor XXV jaar
Royal Victorian Order, member 4th class (Engeland)
1939-1945 star
Burma star with clasp Pacific
Italy star with clasp Atlantic
Defence Medal
War Medal 1939-1945

Poublon verwierf zijn Vliegerkruis voor "Oorlogsvluchten" bij het Detachement Vliegkampschepen bij de Fleet Air Arm.

Afbeelding

(bron: het Vliegerkruis en eigen collectie)

Sjors

Re: C A M Poublon, Vliegerkruis

Berichtdoor Sjors » 01 Jul 2009, 08:08

Hallo,

Ik zat eens wat rond te neuzen en kwam deze medaillegroep tegen, welke ik overigens ook tegen kwam in het boek vliegerkruis.
Wat ik vreemd vind is dat de ITALY STAR helemaal geen gesp kan hebben, dus waar hoort deze gesp atlantic dan op?
Voor zover ik weet kan deze alleen maar op de FRANCE & GERMANY STAR en de AIR CREW EUROPE STAR, maar deze heeft hij beide niet.
Weet iemand hoe dit zit?

Sjors

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Jul 2009, 13:28

Volkomen mee eens Sjors, maar waarop is die informatie dan gebaseerd? Wellicht verdient het aanbeveling bij dergelijke lijstjes even de bronvermelding te geven, waarbij ik opmerk dat zelfs in officiële bronnen wel eens foutjes voorkomen.
- sic Gloria transit Mundi -

Sjors

Berichtdoor Sjors » 01 Jul 2009, 13:51

Hallo Ed,

Tja als je de foto van zijn onderscheidingen bekijkt in het boek Vliegerkruis van H Meijer, daar zit de gesp gewoon op de Italy Star! Ik denk om precies te weten hoe het zit, moet men zijn staat van dienst inzien. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden:
Hij heeft de gesp niet verkregen
Hij heeft ook nog, of de France en Germany star, of de Air crew europe star
De gesp had moeten zijn, the Battle of Britain bar, en dus op de 1939-1945 star moeten zitten
De Italy star had de France and germany star moeten zijn of de Air crew europe star
Zo zie je maar, mogelijkheden genoeg, nu nog een sluitend antwoord.
Ik heb het niet, wie wel?

Sjors

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Jul 2009, 15:14

Of Poublon voor de Battle of Britain Bar in aanmerking komt weet ik niet; lijkt me sterk, omdat deze zeldzame bar voor zover ik weet niet aan Nederlanders is toegekend.
De Britse Campaing Stars, de Defense en War Medal werden toegestuurd in een klein kartonnen doosje, met een minimaal papiertje waarop d.m.v. vinkjes of door een gaatjes-kniptang was aangegeven op welke medailles betrokkene recht had (de linjes moesten de ontvangers zelf aanbrengen, die waren los toegevoegd). Er werden dus geen certificaten verstrekt, soms stond op het medailledocumentje zelfs eens niet de naam van de ontvanger (deze stond wel op het bijbehorende doosje, evenals de naam van de verantwoordelijke instantie, bijv. Air Ministry als het om luchtmacht personeel ging).
- sic Gloria transit Mundi -

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 06 Mar 2010, 15:33

Hier een mooie site over betrokkene.

http://junpoublon.com/CAM/

Terug naar “Vliegerkruis”