Sjoerd Albert Lapre MWO

49thRecce

Sjoerd Albert Lapre MWO

Berichtdoor 49thRecce » 24 Aug 2008, 01:24

Lapré, Sjoerd Albert
Geboren te Batavia op 1 maart 1920. Overleden te Leidschendam op 2 februari 1999.
Res.tltn.d.Inf. (29-06-1941 GB 3), KNIL Legernummer 201501001 ; tltn.d.Inf.KNIL (01-01-1942), eltn. (06-06-1946), maj.d.Inf. (18-04-1959 KB 38 ), e.o. 17-11-1965, kol.d.Inf.-tit. (1997)
Bekende onderscheidingen: MWO.4,OHK,OV.4,XX,KLO,NOC.2

Ridder 4e klasse der Militaire Willems-Orde
K.B. no. 10 van 7 januari 1950
Eerste luitenant der Infanterie van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger
Wegens:
Het zich onderscheiden hebben door uitstekende daden van moed, beleid en trouw.
Na reeds sedert April 1947 als commandant van een tirailleurcompagnie te hebben uitgemunt, heeft luitenant LAPRÉ in het bijzonder op 19 December 1948 bij de tweede politiële actie tijdens de opmars van onze troepen van Gombong naar Poerworedjo blijk gegeven van een zeer snelle en juiste besluitvaardigheid, van gedurfd initiatief en felle doorzettingskracht, daarbij eigen levensgevaar niet achtend.
Ingedeeld als commandant van de gemotoriseerde spits der Colonne IV, welke op 19 December 1948 de opmars van Gombong naar Magelang inzette, heeft luitenant LAPRÉ, nadat een deel van deze spits, tengevolge van het door de brug zakken van de daarbij ingedeelde bulldozer van hem werd gescheiden en zijn sterkte met 2 pelotons infanterie, de mortieren en het pantserafweergeschut was verzwakt, nochtans met deze nagenoeg gehalveerde spits met grote voortvarendheid en onverschrokkenheid zijn opdracht om als eerste marsdoel Premboen te bezetten uitgevoerd, daarbij onderweg de tegenstand snel brekend en de vijand gevoelige verliezen toebrengend.
Na zich van Premboen te hebben verzekerd, heeft hij ondanks zijn geringe sterkte bestaande uit: 1 scoutcar, 1 tank, 1 sectie infanterie, 1 groep carriers, 1 commandojeep, 1 art. waarnemer in gep.15 cwt en 1 drietonner met springmiddelen, geheel op eigen initiatief snel en krachtig weten door weten te stoten naar Poerworedjo en die stad door een even stoutmoedig als tactisch juist beleid van vijanden gezuiverd en nagenoeg onbeschadigd vast in handen gekregen, evenals de verder naar het Oosten gelegen en in tact gebleven belangrijke verkeersbrug over de Bogowonto.
Bron: Maalderink blz. 311 ; Steur blz. 150-161 ; KNIL blz. 65,102

Hier zijn boek!

Afbeelding

Ook dit boek is gesigneerd! 8)
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 24 Aug 2008, 22:19

Ik zou t zeer op prijs stellen als je letterlijk dingen van mijn site kopieert, dat je ook ff de bron vermeldt! :?

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 25 Aug 2008, 16:02

ErikMuller schreef:Ik zou t zeer op prijs stellen als je letterlijk dingen van mijn site kopieert, dat je ook ff de bron vermeldt! :?

:? Komt NIET van jouw site vandaan.......(Bron staat trouwens onder het verhaal!!)

Maar van deze site.

http://www.lapre.nl/stamboom/lapr__sjoe ... t_293.html

Niet te snel oordelen dus....... :wink:
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 25 Aug 2008, 16:59

Dan hebben die het van mijn site gejat... zal de webmaster meteen aanschrijven.

Dat zijn mijn afkortingen voor de bronnen die er onder staan.

Bram

Berichtdoor Bram » 25 Aug 2008, 22:49

Heeft snel effect gehad! Ik check nu de lapre site en er staat nu achter: www.onderscheidingen.nl/nl

Ben wel van mening dat er dan ook nog wel "BRON:" voor zou mogen staan, maar goed, das mijn eigen mening.

PS op die persoonskaart staat nu:
Drager van Kapittel der Militaire Willemsorde.
? :-s (voor het stukje wat bij Erik vandaan komt zeg maar. Zou toch denken dat als je iets ergens vandaan haalt je dan ook je eigen gegevens aanpast...

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 26 Aug 2008, 06:46

Hij had het stuk van iemand anders gekregen. Zo wordt er dus via internet in andermans teksten gehandeld!

En dan vinden jullie het raar dat ik zo op copyright loop te hameren!

Bram

Berichtdoor Bram » 26 Aug 2008, 18:18

Nee hoor, ik ben het helemaal met je eens of om toepasselijk te blijven: ere wie ere toekomt!!!

Terug naar “Militaire Willemsorde”