Henk Brinkgreve Ridder MWO 4e klasse

erikscollectables
Moderator

Henk Brinkgreve Ridder MWO 4e klasse

Berichtdoor erikscollectables » 09 Jan 2011, 11:13

Op de website www.mwo.6x.to heb ik net een ridderpagina over majoor Henk Brinkgreve (subpagina Ridders en dan Brinkgreve) toegevoegd met uniek familiemateriaal. De eerste keer dat dit bijzondere verhaal integraal te lezen is hoewel er al in verschillende publicaties over hem geschreven is. Het gaat om de tweede Hendrik Brinkgreve die een MWO4 verdiende!

Voor de medailleverzamelaars een paar uitreikingstechnisch interessante zaken:

Postuum is er aan de ouders een MWO4 met alle normale bescheiden uitgereikt. De onderscheiding zelf is logischerwijs nooit teruggevorderd omdat degene aan wie deze verleend was al bij de benoeming overleden was.

Ook interessant dat er in de ver na-oorlogse jaren nog een Spinks versie uitgereikt is!

Groet, Erik

Roel
Moderator

Re: Henk Brinkgreve Ridder MWO 4e klasse

Berichtdoor Roel » 09 Jan 2011, 15:14

Zeer interessant artikel ! goed gedaan!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Jan 2011, 17:45

erikscollectables schreef:Ook interessant dat er in de ver na-oorlogse jaren nog een Spinks versie uitgereikt is!

Is dit niet gewoon een ingenomen en her-uitgegeven exemplaar?
- sic Gloria transit Mundi -

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 09 Jan 2011, 19:38

Ed van Engeland schreef:
erikscollectables schreef:Ook interessant dat er in de ver na-oorlogse jaren nog een Spinks versie uitgereikt is!

Is dit niet gewoon een ingenomen en her-uitgegeven exemplaar?

Ja er zijn eigenlijk maar 2 opties - dit of er was in 1946 toch nog een voorraad Spinks exemplaren die bij gelegenheid uitgereikt werden.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 12 Jan 2011, 09:39

Ik denk dat de Spink die in 1946 posthuum aan Brinkgreve is uitgereikt nog uit de in de oorlog vevaardigde voorraad komt.

Dit zeg ik wegens twee redenen.
1. De 'grote' MWO uitreikingsgolf kwam eigenlijk in 1946 pas op gang. Tijdens WO2 een kleine 30 uitreikingen. Toen Brinkgreve hem kreeg was hij plusminus de 25e van na WO2. Hierna kwamen er nog zo'n 150.
2. Zelfs tot 1948 zijn er nog oorlogsslagen van de Bronzen Leeuw (model Garrard) uitgereikt.
(Wel werden er bij de BL zowel de oorlogsslag als de naoorlogse slag door elkaar uitgereikt. Wat je dan doet denken dat men een willekeurig exemplaar van de plank greep om uit te reiken).

Anyway, de MWO4 van Henk Brinkgreve is een heel mooi en naar Spink herleidbaar oorlogsexemplaar.

Herman

Terug naar “Militaire Willemsorde”