Buitenlandse wings

Voor alle Nederlandse vaardigheidsemblemen. Denk hierbij aan de schuttersspelden, de wings, etc.
jan08

Buitenlandse wings

Berichtdoor jan08 » 16 Mei 2013, 08:58

Graag wil ik een buitenlandse wing aan mijn uniform kunnen toevoegen. Nou blijkt het tegenwoordig niet meer zo makkelijk te zijn om dit te realiseren. Via een zoekactie op het internet kwam ik bij het EUROPÄISCHER MILITÄR FALLSCHIRMSPRUNGVERBAND (http://www.european-paratrooper.de/) terecht, echter heb ik grote vraagtekens bij de te behalen wings (o.a. Thaise). In hoeverre is dit bijvoorbeeld officieel?

Kan iemand mij meer vertellen over het draagrecht, de procedure/eisen etc. van buitenlandse wings?

officier

Re: Buitenlandse wings

Berichtdoor officier » 17 Mei 2013, 12:10

Ik weet niet van welk krijgsmachtdeel je bent, maar het volgende geldt voor landmachtmilitairen:
In het VS 2-1593 Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht staat vermeld dat er een militair parachutistenembleem van één van de lidstaten van de NAVO (boven de rechterborstzak) gedragen mag worden.
Om deze te mogen dragen dien je toestemming te krijgen van je commandant. Dit kan middels het tonen van het certificaat van toekenning, of een andere vorm van bewijsvoering. In peoplesoft kan de kwalificatie ook verwerkt worden, al is dit niet gebruikelijk.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

jan08

Berichtdoor jan08 » 20 Mei 2013, 19:25

officier schreef:Ik weet niet van welk krijgsmachtdeel je bent, maar het volgende geldt voor landmachtmilitairen:
In het VS 2-1593 Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht staat vermeld dat er een militair parachutistenembleem van één van de lidstaten van de NAVO (boven de rechterborstzak) gedragen mag worden.
Om deze te mogen dragen dien je toestemming te krijgen van je commandant. Dit kan middels het tonen van het certificaat van toekenning, of een andere vorm van bewijsvoering. In peoplesoft kan de kwalificatie ook verwerkt worden, al is dit niet gebruikelijk.

Bedankt! Ik zit bij de KL dus ik weet nu voldoende.

RD

Berichtdoor RD » 19 Nov 2014, 01:02

Weet iemand hoe en waar je bijvoorbeeld een Duitse of Belgische wing kan behalen?

officier

Berichtdoor officier » 19 Nov 2014, 06:39

RD schreef:Weet iemand hoe en waar je bijvoorbeeld een Duitse of Belgische wing kan behalen?
Het is meer een "hoe" dan een "waar". Een buitenlandse wing kan je behalen nadat je gesprongen hebt met een dispatcher en parachute van het desbetreffende land. Vb. Tijdens een grote (twee?)jaarlijkse Amerikaanse oefening in Egypte (ben de naam even kwijt) springen veel internationale eenheden met elkaars dispatchers en chutes, zodoende zie je bij 11Infbat GGJ veel mensen met een Amerikaanse wing (US dispatcher, US chute).

Een andere manier is de opleiding volgen in een ander land, maar dat is bijna niet mogelijk. Het is niet mogelijk om civiel een buitenlandse wing te behalen (zoals in Nederland mogelijk is).
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Joshua

Berichtdoor Joshua » 24 Mei 2015, 18:45

Ikzelf ben drager van een aantal buitenlandse wings.

Ik heb deze mogen halen bij springoefeningen zoals Market Garden en de herdenkingssprong in Normandie. Ook zijn uitwisselings sprongen met buitenlandse para eenheden ook veel voorkomend.
Wie sterk is uit innerlijke overtuiging, faalt nooit!

moos

Berichtdoor moos » 24 Mei 2015, 21:53

Navo wing, in Navo land met Navo eisen.
Max 1 stuks (te dragen) je mag er meerdere halen, maar dan moet je gaan kiezen.

Thaise wing gaat hem (vanuit Duitsland) zeker niet worden.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

jan08

Berichtdoor jan08 » 17 Sep 2016, 17:03

Kan iemand mij vertellen of je een Nederlandse A-wing dient te hebben om een buitenlandse (Navo) wing aan je uniform te mogen toevoegen (of om überhaupt op te mogen gaan voor een buitenlandse wing)? Is dit een NL aangelegenheid of stelt men in andere Navo landen de eis dat je een A-wing dient te hebben om daar mee te mogen springen (oftewel para gecertificeerd dient te zijn)?

Dit gerucht heeft mij recent bereikt maar ik kan vooralsnog nergens informatie hierover vinden en ik zie geregeld collega's met een B-wing én een wing uit een Navo land op hun uniform rondlopen.

officier

Berichtdoor officier » 17 Sep 2016, 19:55

jan08 schreef:Kan iemand mij vertellen of je een Nederlandse A-wing dient te hebben om een buitenlandse (Navo) wing aan je uniform te mogen toevoegen (of om überhaupt op te mogen gaan voor een buitenlandse wing)? Is dit een NL aangelegenheid of stelt men in andere Navo landen de eis dat je een A-wing dient te hebben om daar mee te mogen springen (oftewel para gecertificeerd dient te zijn)?

Dit gerucht heeft mij recent bereikt maar ik kan vooralsnog nergens informatie hierover vinden en ik zie geregeld collega's met een B-wing én een wing uit een Navo land op hun uniform rondlopen.
Het is geen eis dat je een Nederlandse A-wing dient te hebben. Wel is het zo dat je zonder A-wing over het algemeen niet mee kan doen aan internationale para-oefeningen, zoals afgelopen woensdag in Nederland. Bij dergelijke oefeningen is vaak een "wing-exchange".

Je zou ook je buitenlandse wing kunnen krijgen door het volgen van een buitenlandse para-opleiding. Zo zijn er Nederlandse militairen die de Amerikaanse opleiding hebben gedaan. Een A-wing is hiervoor geen eis. Dit komt overigens maar zeer sporadisch voor.

jan08

Berichtdoor jan08 » 18 Sep 2016, 09:28

officier schreef:
jan08 schreef:Kan iemand mij vertellen of je een Nederlandse A-wing dient te hebben om een buitenlandse (Navo) wing aan je uniform te mogen toevoegen (of om überhaupt op te mogen gaan voor een buitenlandse wing)? Is dit een NL aangelegenheid of stelt men in andere Navo landen de eis dat je een A-wing dient te hebben om daar mee te mogen springen (oftewel para gecertificeerd dient te zijn)?

Het is geen eis dat je een Nederlandse A-wing dient te hebben. Wel is het zo dat je zonder A-wing over het algemeen niet mee kan doen aan internationale para-oefeningen, zoals afgelopen woensdag in Nederland. Bij dergelijke oefeningen is vaak een "wing-exchange".

Je zou ook je buitenlandse wing kunnen krijgen door het volgen van een buitenlandse para-opleiding. Zo zijn er Nederlandse militairen die de Amerikaanse opleiding hebben gedaan. Een A-wing is hiervoor geen eis. Dit komt overigens maar zeer sporadisch voor.

Dank voor de snelle reactie! Heeft u voor mij nog (links naar) relevante documentatie c.q. regelgeving?

officier

Berichtdoor officier » 18 Sep 2016, 20:16

jan08 schreef:Dank voor de snelle reactie! Heeft u voor mij nog (links naar) relevante documentatie c.q. regelgeving?
Enige regelgeving wat betreft het dragen van een buitenlandse wing staat in het VS 2-1593 (CLAS): één wing van NAVO-bondgenoot boven het naamplaatje op de rechter borst.

Voor de toekenning van een wing geldt nationale regelgeving.

Terug naar “Vaardigheidsemblemen”