Nieuwe herinneringsspelden ???

Voor alle Nederlandse vaardigheidsemblemen. Denk hierbij aan de schuttersspelden, de wings, etc.
tuppie65

Nieuwe herinneringsspelden ???

Berichtdoor tuppie65 » 30 Nov 2011, 19:37

Deze kwam ik van de week tegen 2 "nieuwe" (herinnerings)spelden.

Afbeelding
BSB-goud

Afbeelding
BSB-zilver

René

Re: Nieuwe herinneringsspelden ???

Berichtdoor René » 30 Nov 2011, 19:56

Over nieuwe herinneringsspelden gesproken.

In de 'West' gaat het verhaal dat de CLAS een herinneringsspeld gaat instellen voor die KL-militairen die 4 maanden in de 'West' hebben gediend.
Is hier iets van bekend????
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Kees Poelma

Berichtdoor Kees Poelma » 07 Dec 2011, 09:46

Deze spelden gaat echt niet herinneringsspelden worden van KL-militairen die in de 'West' hebben gediend.
Het zijn spelden van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten van de Koninklijke Marechaussee.
In de speld zelf zie je links de gestilleerde kop van een leeuw en rechts het hoofd van een man.
Ik weet niet wanneer of waarom goud of zilver wordt uitgereikt.

vr.gr.
Kees Poelma

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 07 Dec 2011, 21:21

Zilver AT opgeleid (Anti Terreur??)

goud AT en VIP opgeleid

dus geen herinneringsspelden.

officier

Berichtdoor officier » 07 Dec 2011, 22:05

Kees Poelma schreef:Deze spelden gaat echt niet herinneringsspelden worden van KL-militairen die in de 'West' hebben gediend.
Het zijn spelden van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten van de Koninklijke Marechaussee.

Dat werd ook niet gezegd. Het was een opmerking over andere mogelijke nieuwe herinneringsspelden. Naast deze van de BSB, mogelijk een herinneringsspeld voor KL-militairen die in de West hebben gezeten.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Herman V

Berichtdoor Herman V » 09 Dec 2011, 17:27

Inderdaad zijn er onlangs herinneringsspelden voor de west uitgereikt. Volgens mij was het aan een club van 42 Painfbat Limburgse Jagers van de 13e Gemechaniseerde Brigade uit Oirschot.

Ik voeg 2 afbeeldingen bij.

Herman V
Bijlagen
Afbeelding 001.jpg
Afbeelding 001.jpg (8.78 KiB) 13750 keer bekeken
herinneringsspeld Antillen.jpg

RbP

Berichtdoor RbP » 10 Dec 2011, 13:58

Jammer dat hier (inzet in de West) herinneringsspelden voor zijn ingesteld.

Deze inzet valt mijns inziens in het decoratiebeleid in de categorie onder "Ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving rampenbestrijding en humanitaire hulp", en dan uiteraard met name onder het eerste deel: ondersteuning bij rechtshandhaving. Hoewel de Commissie Toekomst Decoraties van de Minister van Defensie in 2001 bewust heeft nagelaten voor "rechtshandhaving" een onderscheiding in te stellen, stelde zij in haar rapport wel "Mocht het ooit aan de orde komen, dan adviseert de Commissie om ter gelegener tijd besluitvorming over een eventuele decoratie te laten plaatsvinden".

Inmiddels voert Nederland vrij veel operaties uit ter ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving (denk aan alle SSR operaties). Mijns inziens voldoen deze operaties niet aan de definitie vredesoperatie als bedoeld in het Besluit HVO. Er is veel meer sprake van opbouw van een rechtsapparaat en (daarmee) ondersteuning bij rechtshandhaving, dan dat er sprake is van handhaving of bevordering van de vrede. Dit laatste is in die gevallen veelal slechts een afgeleide doelstelling.

Aldus acht ik het een gemiste kans voor defensie dat ze een specifieke herinneringsspeld hebben ingesteld. Dit is weer een nieuwe speld op de borst voor één heel specifieke inzet.

Los daarvan is het interessant dat hier nu een specifieke herinneringsspeld voor is ingesteld, terwijl de marine (mariniers) als dezelfde taken heeft verricht zonder herinneringsspeld.

Wat betreft de BSB-spelden: die zie ik meer in de categorie "herinneringsspeld ex-luchtmobiel" en "herinneringsspeld oud-commando".

Niettemin is de waardering de decorandi natuurlijk harstikke gegund.
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Dec 2011, 14:12

RbP schreef:Deze inzet valt mijns inziens in het decoratiebeleid in de categorie onder "Ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving rampenbestrijding en humanitaire hulp", en dan uiteraard met name onder het eerste deel: ondersteuning bij rechtshandhaving.
Het lijkt mij dat dit gewoon een plaatsing is in het kader van de 1e hoofdtaak van Defensie: "Bescherming van de integriteit van het eigen en het bondgenootschappelijke grondgebied, inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba" (Defensienota 2000). Operationele plaatsingen worden reeds onderscheiden, men krijgt daar (als men aan de duurcriteria voldoet) de respectievelijk de Landmachtmedaille, Marinemedaille, Luchtmachtmedaille of Marechausseemedaille voor. Ook de mensen van het Korps Mariniers, die eerder permanent op de Antillen gestationeerd waren, ontvingen nimmer een specifieke herinneringsspeld of onderscheiding voor die plaatsing. Evenmin ontving men vroeger een specifieke onderscheiding of speld voor plaatsing in Duitsland, wel kwam en komt men bij een Duitsland-plaatsing eerder in aanmerking voor de Landmachtmedaille. Het is mij een raadsel waarom de Landmacht hier nu voor kiest, als je hier al iets bijzonders voor zou willen doen dan kun je de tijd op de Antillen wellicht dubbel tellen voor de Landmachtmedaille o.i.d.

RbP schreef:Inmiddels voert Nederland vrij veel operaties uit ter ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving (denk aan alle SSR operaties). Mijns inziens voldoen deze operaties niet aan de definitie vredesoperatie als bedoeld in het Besluit HVO. Er is veel meer sprake van opbouw van een rechtsapparaat en (daarmee) ondersteuning bij rechtshandhaving, dan dat er sprake is van handhaving of bevordering van de vrede. Dit laatste is in die gevallen veelal slechts een afgeleide doelstelling.
Daar ben ik het mee eens maar dat lijkt me een andere discussie.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RbP

Berichtdoor RbP » 10 Dec 2011, 14:43

Zo had ik het nog niet bekeken, inzet komt inderdaad ook niet in aanmerking voor VVHO (toch?).

Is het echter wel een plaatsing? Daarvoor lijkt het mij namelijk van te korte duur. Daarbij is een plaatsing normaliter op basis van vrijwilligheid (verplichte plaatsingen zijn al een tijdje uit de mode). Ik weet niet of dat hier het geval is.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Dec 2011, 15:12

RbP schreef:Zo had ik het nog niet bekeken, inzet komt inderdaad ook niet in aanmerking voor VVHO (toch?).

Is het echter wel een plaatsing? Daarvoor lijkt het mij namelijk van te korte duur. Daarbij is een plaatsing normaliter op basis van vrijwilligheid (verplichte plaatsingen zijn al een tijdje uit de mode). Ik weet niet of dat hier het geval is.
Hoe het P-technisch in elkaar steekt weet ik ook niet precies, het gaat om een Nederlandse organieke eenheid die als het ware tijdelijk op dislocatie wordt ingezet dus tijdelijk gewijzigde plaats van tewerkstelling. Ik vermoed dat het een "detachering" is. Inzet komt in ieder geval niet voor in tabel 3 van de VVHO en is daarmee dus geen "missie" (anders had men na 30 dagen ook recht gehad op de HVO). Men is dus ook geen veteraan na vervulling van een opdracht in de west.

RbP

Berichtdoor RbP » 10 Dec 2011, 15:40

Spraakverwarring schreef:Inzet komt in ieder geval niet voor in tabel 3 van de VVHO en is daarmee dus geen "missie" (anders had men na 30 dagen ook recht gehad op de HVO).

Anders dan de titel van tabel 3 in de regeling VVHO doet vermoeden, bevat tabel 3 niet alleen vredesoperaties. De verwijzing "ad artikel 1, onderdeel a, onder 1° VVHO" verwijst naar: "een door de Minister als vredesoperatie aangemerkte daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland voor vredesafdwingende of vredeshandhavende taken in internationaal of bondgenootschappelijk verband of een andere door de Minister aangemerkte vorm van daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland".

Voor elk van de genoemde operaties in tabel 3 zal dus separaat moeten worden getoetst of deze voldoen aan de definitie van vredesoperatie, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van het Besluit HVO.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Dec 2011, 16:41

RbP schreef:Voor elk van de genoemde operaties in tabel 3 zal dus separaat moeten worden getoetst of deze voldoen aan de definitie van vredesoperatie, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van het Besluit HVO.
Helemaal waar, dank voor de aanvulling. Omgekeerd lijkt me de kans dat een recente missie die niet in tabel 3 van de VVHO staat wel een HVO oplevert echter nihil.

Terug naar het onderwerp: zijn die herinneringsspelden voor dienst op de Antillen een officieel iets of is het wellicht een initiatief van de eenheid zelf?

Herman V

Berichtdoor Herman V » 11 Dec 2011, 09:53

Ze zijn ingesteld door C-LAS. De 3 sterren die (2 maal?!?) op de speld voorkomen symboliseert de luitenant-generaals rang van C-LAS.
Er staat ergens op het intranet van Defensie een nieuwsitem over de uitreiking waarin e.e.a. verklaart wordt.

De speld komt op dezelfde plek op het pak als de spelden vml. lumbl en vml. kct. Het wordt dus lekker druk op het zo langzamerhand als een kerstboom volhangend pak.

grtn
Herman V

René

Berichtdoor René » 11 Dec 2011, 15:43

Herman V schreef:De speld komt op dezelfde plek op het pak als de spelden vml. lumbl en vml. kct. Het wordt dus lekker druk op het zo langzamerhand als een kerstboom volhangend pak.

De keuze voor welk herinneringsembleem een KL-militair wil dragen wordt inderdaad steeds groter.
Het aantal van (max.) twee blijft gewoon bestaan.

Ik deel de mening dat het vreemd is dat er voor deze tijdelijke plaatsing een herinneringsspeld wordt uitgereikt, gezien het feit dat CZSK dit niet kent voor het vlootpersoneel en de mariniers die daar geplaatst zijn (geweest).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 11 Dec 2011, 17:15

Telt de tijd die men in de West heeft doorgebracht ook nog mee voor de landmachtmedaille? In wezen is deze herinneringsspeld immers ook een soort van onderscheiding, waardoor men voor dezelfde tijd toch twee keer een tastbare blijk van herinnering/waardering ontvangt; dus dubbel decoreren.

Rob

René

Berichtdoor René » 11 Dec 2011, 17:31

Het betreft hier een herinneringsembleem en geen onderscheiding.
Er is dus geen sprake van 'dubbel' decoreren.

Hier wordt dezelfde systematiek gebruikt als voor het herinneringsembleem KCT of Luchtmobiel, etc.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 20 Jan 2012, 20:28

wat een onzin speld!

spant49

Berichtdoor spant49 » 20 Jan 2012, 20:57

Wat een flauwekul om hier een herinneringspeld voor te maken. Ik heb zelf negen maanden daar op het strand gelegen, lekker naar mambo beach ,duiken, bijna geen wacht gelopen, geen dreiging en dit al betaald door de belasting betaler, moet je hier voor een speldje krijgen?

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 21 Jan 2012, 13:51

Herman V schreef:Ze zijn ingesteld door C-LAS. De 3 sterren die (2 maal?!?) op de speld voorkomen symboliseert de luitenant-generaals rang van C-LAS.
Er staat ergens op het intranet van Defensie een nieuwsitem over de uitreiking waarin e.e.a. verklaart wordt.

De speld komt op dezelfde plek op het pak als de spelden vml. lumbl en vml. kct. Het wordt dus lekker druk op het zo langzamerhand als een kerstboom volhangend pak.

grtn
Herman V

zijn die 6 sterren niet voor de caribische eilanden die behoren tot het koninkrijk der nederlanden?
(bonaire, st eustatius, saba, curacao, st maarten, aruba)

lijkt mij logischer dan 2x de sterren C-LAS?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Feb 2012, 19:06

Is er bij iemand bekend waar staat aangegeven dat deze speld gedragen mag worden? In VS 2-1593 (KL voorschrift) komt deze namelijk (nog) niet voor.
"If you've done it, it ain't bragging"

Joe

Berichtdoor Joe » 04 Mar 2012, 21:29

Ben ook benieuwd of deze met terugwerkende kracht, en zo ja vanaf welke datum nu weer, gaan worden toegekend.
Er zijn immers nogal wat militairen (met name vlootpersoneel en mariniers natuurlijk) "uitgezonden" geweest naar de west.

Joe

MCPJSmits schreef:Is er bij iemand bekend waar staat aangegeven dat deze speld gedragen mag worden? In VS 2-1593 (KL voorschrift) komt deze namelijk (nog) niet voor.

René

Berichtdoor René » 05 Mar 2012, 18:01

Aangezien het hier een herinneringsspeld betreft die is ingesteld door C-LAS, zal deze mi niet worden uitgereikt aan defensiemedewerkers van het CLAS, CLSK of de KMar.

Een gemiste kans.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Mar 2012, 18:21

René schreef:Aangezien het hier een herinneringsspeld betreft die is ingesteld door C-LAS, zal deze mi niet worden uitgereikt aan defensiemedewerkers van het CLAS, CLSK of de KMar.

Een gemiste kans.

Ik neem aan dat je CZSK bedoelt ipv CLAS?

Joe

Berichtdoor Joe » 05 Mar 2012, 20:30

Ja Michael, lijkt me ook dat hij CZSK bedoeld. Maar wat nu als die mannen/vrouwen uitgezonden zijn geweest naar de West en nu voor CLAS werken? :lol: Die zijn er ook.

Joe

MCPJSmits schreef:
René schreef:Aangezien het hier een herinneringsspeld betreft die is ingesteld door C-LAS, zal deze mi niet worden uitgereikt aan defensiemedewerkers van het CLAS, CLSK of de KMar.

Een gemiste kans.

Ik neem aan dat je CZSK bedoelt ipv CLAS?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Mar 2012, 21:47

Hahaha, ja Joe, daar heb ik niks tegenin te brengen helaas! :wink:

Terug naar “Vaardigheidsemblemen”