Draagrecht Parawing A & B

Voor alle Nederlandse vaardigheidsemblemen. Denk hierbij aan de schuttersspelden, de wings, etc.
Daan

Draagrecht Parawing A & B

Berichtdoor Daan » 16 Mei 2010, 19:33

Ik kan er weinig info over vinden, maar ik vroeg mij af of er een bepaalde periode zit aan het dragen van de A & B wing (en evt. de andere wings)?

De A wing is voor operationeel parachutist. Stel je haalt deze wing, maar gaat na die functie naar een andere eenheid en je hebt al een tijdje niet meer gesprongen. Mag je de wing dan niet meer dragen?

En is dit ook bij de B wing? Moet je daar ook elk jaar opnieuw sprongen voor maken of moet je eenmalig aan die eisen voldoen om de wing voor onbepaalde tijd te dragen?

Groeten,
Daan

Tiger

Re: Draagrecht Parawing A & B

Berichtdoor Tiger » 16 Mei 2010, 20:58

Je mag je "hoogst gehaalde" wing altijd blijven dragen ongeacht of je nog current ( springgerechtigd) bent of niet.

Marc.

Daan

Berichtdoor Daan » 16 Mei 2010, 21:04

Hoi Marc,

Bedankt voor de info. Staat dit ook ergens 'op papier' dat je weet?

Iemand heeft mij namelijk verteld dat je na je laatste sprong maar een jaar draagrecht hebt. Daarom lijkt het me interessant om dit te kunnen verifieren met een voorschrift o.i.d.

Groeten,
Daan

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 20 Mei 2010, 19:47

Volgens mij staat op mijn brevet dat ik voor onbepaalde tijd gerechtigd ben tot het dragen van de a-wing. Ik zal dat nog na kijken volgende week.

Tiger

Berichtdoor Tiger » 20 Mei 2010, 20:34

Inderdaad het staat op het brevet zelf iets in de trend dat na het voltooien van de opleiding tot para.... dat Commandant KCT namens de Commandant Landstrijdkrachten toestemming verleent tot het dragen van het brevet Para..... ( zonder kanttekening mits jaarlijks voldaan aan de....... 0

Ik wil eventueel wel een foto plaatsen van een brevet als daar behoefte aan is?

Groeten,
Marc.

Daan

Berichtdoor Daan » 21 Mei 2010, 19:52

Tiger schreef:Inderdaad het staat op het brevet zelf iets in de trend dat na het voltooien van de opleiding tot para.... dat Commandant KCT namens de Commandant Landstrijdkrachten toestemming verleent tot het dragen van het brevet Para..... ( zonder kanttekening mits jaarlijks voldaan aan de....... 0

Ik wil eventueel wel een foto plaatsen van een brevet als daar behoefte aan is?

Groeten,
Marc.

Marc,

Bedankt voor de info. Is er voor de B wing ook een officieel brevet dat je weet? Ik heb er niks over kunnen vinden in ieder geval.

Ik vind het wel vreemd dat het draagrecht van de wings nergens is vastgelegd in een officieel document zoals een VS of iets in die richting.

Als je in de gelegenheid bent om een foto/scan te plaatsen van een brevet, dan stel ik dat zeer op prijs.

Groeten,
Daan

Tiger

Berichtdoor Tiger » 21 Mei 2010, 21:12

Daan,

eigenlijk is er sprake van een certificaat welke bij het brevet hoort. Van elk parabrevet is er zo'n certificaat van para B zijn er zelfs 2 versies ( je kan namelijk civiel gesprongen hebben en aan de gestelde eis voldoen of door het KCT opgeleid zijn en het brevet toegekend krijgen).

Ik denk dat de eisen voor de brevetten wel zijn vastgelegd in vaste orders o.i.d. van KCT/KMARNS of nu de Defensie Paraschool.

Of, net zoals door de LO/S organisatie de eisen voor de verschillende vaardigheids emblemen ( MLV, BGHGW, etc zijn vastgelegd)
Voor de heli emblemen ( RM LPC HHI HI) zijn deze eisen bijvoorbeeld in een examenregelement vastgelegd waarna bij voldoen aan ( geslaagd ) het recht bestaat tot het dragen van deze emblemen.
Schutters en scherpschutters emblemen in de schiettabellen van desbetreffende wapens.

Voor alle emblemen geldt eigenlijk een onbeperkt draagrecht, waarbij officieel de functiebekwaamheids emblemen ( het vuursteun, Anti-Tank, individuele functiebekwaamheidsembleem, etc ) een uitzondering vormen omdat ze gedragen mogen worden gedurende de periode waarin de functie wordt verricht.

Ik zal van zowel het A als het B brevet een foto maken en plaatsen ( volgende week ergens).

Groeten,
Marc.

Tiger

Berichtdoor Tiger » 21 Mei 2010, 23:18

Had nog even tijd over,

Groeten,
Marc.
Bijlagen
Brevet A.JPG
Brevet A
Brevet B Militair.JPG
Brevet B Militair

Daan

Berichtdoor Daan » 25 Mei 2010, 20:50

Marc,

Bedankt voor de moeite en de info, die certificaten zien er netjes uit.

Het klinkt allemaal vrij logisch, maar ik vind het wel interessant om alles tot op de puntjes uit te zoeken. Ik wil geen dingen dragen waar ik geen recht op heb, als je bijv. elk jaar sprongen moet maken.

Groeten,
Daan

jan08

Berichtdoor jan08 » 19 Dec 2010, 14:17

Moet je voor Parawing A in Nederland (/Nederlands vliegtuig/ Nederlandse jumpmaster) hebben gesprongen of kan je deze wing ook aanvragen als je reeds een buitenlandse militaire wing hebt behaald?

Tiger

Berichtdoor Tiger » 20 Dec 2010, 07:24

Eis: Nederlandse Despatcher (jumpmaster), nationaliteit van de Chute's en airframes is onbelangrijk.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 24 Dec 2010, 17:23

Mag dit naar vaardigheidsemblemen?

jan08

Berichtdoor jan08 » 20 Mar 2013, 12:15

Tiger schreef:Eis: Nederlandse Despatcher (jumpmaster), nationaliteit van de Chute's en airframes is onbelangrijk.

En voor bijv. een Duitse wing alleen een Duitse jumpmaster?

Terug naar “Vaardigheidsemblemen”