Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants

D_Dutch

Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants

Berichtdoor D_Dutch » 19 Jun 2009, 19:14

Hallo,

Ik kom deze onderscheiding af en toe tegen maar ik heb geen enkel idee waar deze aangevraagd kan worden, ik heb weleens gelezen dat voor deze onderscheiding het bedrag van €75,- betaald moest worden?
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, want kan het namelijk nergens op internet vinden!
Vind het wel een erg mooie onderscheiding trouwens.

Afbeelding

Edwin

Re: Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants

Berichtdoor Edwin » 29 Jun 2009, 09:56

is van het verenigd internationaal verzet o.i.d., heb hem thuis liggen met de oorkonde.
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 29 Jun 2009, 19:05

wordt ook uitgereikt aan personen die op uitzending zijn geweest.
dus is niet alleen voor verzets werk!!
onlangs nog uitgereikt aan 4 oudstrijders.
o.a. aan koude oorlog veteranen
Afbeelding

D_Dutch

Berichtdoor D_Dutch » 02 Jul 2009, 14:03

Bedankt voor de foto van de 4 oud-strijders! Had nog niet echt duidelijke foto's gezien waarop deze onderscheiding daadwerkelijk duidelijk wordt gedragen! :)
Maar, heeft iemand iemand enig idee waar deze aangevraagd kan worden?

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 02 Jul 2009, 14:22

ik denk via een veteranenvereniging.

Bram

Berichtdoor Bram » 05 Jul 2009, 22:02

Wel netjes dat ze de onderscheidingen links opspelden. Dit om aan te geven dat het geen officiële onderscheiding is. Tenminste zo vat ik het op, het zou natuurlijk ook prima kunnen dat de 'opspelder' geen idee heeft, maar dat lijkt mij sterk.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 05 Jul 2009, 23:12

volgens mij is het een officieële Franse onderscheiding!!
die gewoon gedragen mag worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 06 Jul 2009, 09:08

Het Kruis van Federatie van Europese Oud-Strijders, vaak in het Frans als het "Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants" aangeduid, is een particuliere onderscheiding. De "Confédération Européenne des Anciens Combattants", een organisatie die na de Eerste Wereldoorlog werd opgericht verleent het kruis aan oud-strijders die zich inzetten voor vrede, de verdediging van de beschaving en de vrijheid, een verenigd Europa en het bewust maken van de volgende generaties van de opofferingen en verschrikkingen die oorlog met zich meebrengt[1].

De gedecoreerden moeten een "carte d’ancien combattant", een oud-strijderspas bezitten of een oorlogsonderscheiding dragen.

Het kruis wordt ook door Nederlandse en Belgische veteranen gedragen. Het heeft geen officiële status en militairen in actieve dienst mogen deze onderscheiding niet opspelden.

Het rood-wit-blauwe kruis met de vier gouden stralen in de armen wordt aan een blauw lint met de sterrenkrans van de Europese vlag gedragen. Aan de onderscheiding is ook een diploma verbonden.

(met dank aan Wikipedia)
- sic Gloria transit Mundi -

Joe

Berichtdoor Joe » 16 Nov 2009, 21:24

Als ik op de site van Erik kijk zie ik de baton die bij deze onderscheiding hoort gewoon tussen alle overige batons staan. Je zou dan toch mogen aannemen dat deze onderscheiding een officiele is die dan op het civiele "pak" en ook op het uniform gedragen mag worden.
Als dat nl niet het geval is staat er ook de opmerking bij op zijn site.
Of intepreteer ik het dan verkeerd?

groet,
Joe

Joe

Berichtdoor Joe » 25 Mar 2010, 22:54

Erik,

Is het mogelijk om bij deze baton een link naar de foto van deze en/of van de overige onderscheidingen van de Unie van Nederlandse Veteranen te plaatsen? Ik heb daar namelijk fotos van beschikbaar. Als je interesse hebt dan hoor ik dat graag van je.

Groeten,
Joe

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 27 Mar 2010, 10:46

Hoi Joe,

Ik heb de UNV al een keer aangeschreven om info en afbeeldingen, maar krijg nul-komma-nul respons. Ben dus erg geïnteresseerd in afbeeldingen en alle verder info (diploma's, foto's, informatie). Het CEAC-kruis heb ik in mijn eigen collectie, maar aangezien dat een niet-Nederlandse is ga ik daar op mijn website verder geen aandacht aan besteden.

Gr.,

Erik

marc 75

Berichtdoor marc 75 » 31 Mar 2010, 19:58

goedenavond,

Ik laat me toe om een informatie weer toe te voegen en op enkele vorige vragen te antwoorden:

- Het is werkelijk een associatieve versiering: Zij wordt dus geen haven in Frankrijk toegestaan. maar zij wordt in Duitsland erkend. De Duitse oudgedienden doen de aanvraag ervan in Frankrijk bij assocaition die het uitreikt; men kent toe hun want het is een Europese medaille. Eens met het Franse diploma in zak, staat de Duitse overheid het toe van haven. Waarom dat doen? doodeenvoudig want de française is mooier dan Duits! (zie de vorige foto's)

- Werkelijk, draagt het personeel van actief het niet. Maar zij is steeds meer zichtbaar op de kasten van onze vroegere soldaat - hoewel verboden van haven - van het feit, dat zij in Duitsland wordt toegegeven en dat de vereniging die het heeft steeds meer wordt gekend creëert en dat het Frans is mooi decoreert.

Marc
Frankrijk
Bijlagen
ue-rec10.jpg
izt7xv.jpg
izt7xv.jpg (20.03 KiB) 16832 keer bekeken
allemagne_europeenne.jpg
allemagne_europeenne.jpg (10.95 KiB) 16832 keer bekeken

Joe

Berichtdoor Joe » 16 Apr 2010, 21:39

Hier een aantal fotos van het CEAC kruis (Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants) en van de diverse Erkentelijkheidskruizen. Tevens een kopie van een bijbehorend diploma. Om privacyredenen de gegevens van de veteraan weggehaald.

groeten,
Joe
Laatst gewijzigd door Joe op 16 Apr 2010, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Joe

Berichtdoor Joe » 16 Apr 2010, 21:40

en ...

Joe

Berichtdoor Joe » 16 Apr 2010, 21:44

en de laatste 3

Joe

Berichtdoor Joe » 16 Apr 2010, 21:48

en deze wil ik jullie ook niet onthouden.

Joe

Berichtdoor Joe » 18 Apr 2010, 10:04

En nog een aantal fotos van een CEAC kruis die ik gisteren op de kop heb getikt.
Wat denken jullie, autentiek? Volgens mijn bescheiden en nog onervaren blik wel.

groeten,
Joe

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 18 Apr 2010, 15:28

Heeft te weinig waarde om te vervalsen zou ik zeggen.

Van Wielik doet over sommige zaken moeilijk (weigerden bijvoorbeeld mijn vader's Diekirch-medaille in zijn groep te monteren omdat deze door militairen niet gedragen mag worden (terwijl mijn vader administratief medewerker bij de politie is en de rij gewoon voor de sier aan de wand heeft hangen - en daarnaast de 2x 40 km van Diekirch zwaarder vond dan de 4x 50 in Nijmegen), maar dit soort zaken maken ze dan wel weer op. Soms snap ik ze niet meer...

Joe

Berichtdoor Joe » 23 Apr 2010, 10:06

Kwam deze advertentie tegen met o.a. het CEAC kruis er in.
Is wel een mooi exemplaar voor de verzamelende liefhebbers.
Wat die andere onderscheidingen exact inhouden weet ik niet. Heb ze wel eens gezien, maar wie ze waarmee verdient heeft/aan te danken heeft? IMOS zegt mij niets. Wie wel?

Groeten,
Joe

Link: http://link.marktplaats.nl/339367281

Voor de duidelijk-/zekerheid even de fotos erbij gedaan.
Laatst gewijzigd door Joe op 23 Apr 2010, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 23 Apr 2010, 10:08

Is een Belgische veteranenclub.

Minimaal € 70,00 is teveel voor dit blik :evil:

Joe

Berichtdoor Joe » 23 Apr 2010, 20:04

Hoezo blik Erik :?:

ErikMuller schreef:Is een Belgische veteranenclub.

Minimaal € 70,00 is teveel voor dit blik :evil:

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 23 Apr 2010, 21:49

De IMOS-Sphinx onderscheidingen zijn voor lidmaatschap en dit lidmaatschap staat ook open voor 'sympathisanten' die zelf geen veteraan zijn. Ze moeten daarbij ook nog zelf gekocht worden. Weinig 'onderscheidings'waarde dus. Daarbij is het wel goudkleur, maar zijn de medailles van een goedkope metaallegering, dus letterlijk blik ;)

Joe

Re: Croix de la Confédération Européenne des anciens Comb

Berichtdoor Joe » 09 Okt 2010, 14:22

@Erik,

Erik,
in het veteranenblad Checkpoint nr 8 van oktober 2010 (van een maat van me) zie ik een foto van Generaal-Majoor(?) Ted Meines met in zijn groep een opgemaakt Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants op zijn DT.
Mag ik hieruit afleiden dat deze (Franse) onderscheiding door actief dienenden ook op het DT gedragen mag worden?
Mits ze uiteraard eerst toestemming hebben gekregen middels een rekest. (Zo heet dat geloof ik he?)
Ik kan evt de foto wel inscannen en hier plaatsen als je zelf het blad Checkpoint niet hebt of kan inzien.

groeten,
Joe

Joe schreef:Als ik op de site van Erik kijk zie ik de baton die bij deze onderscheiding hoort gewoon tussen alle overige batons staan. Je zou dan toch mogen aannemen dat deze onderscheiding een officiele is die dan op het civiele "pak" en ook op het uniform gedragen mag worden.
Als dat nl niet het geval is staat er ook de opmerking bij op zijn site.
Of intepreteer ik het dan verkeerd?

groet,
Joe

RbP

Berichtdoor RbP » 09 Okt 2010, 16:03

Joe schreef:in het veteranenblad Checkpoint nr 8 van oktober 2010 (van een maat van me) zie ik een foto van Generaal-Majoor(?) Ted Meines met in zijn groep een opgemaakt Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants op zijn DT.
Mag ik hieruit afleiden dat deze (Franse) onderscheiding door actief dienenden ook op het DT gedragen mag worden?

Luitenant Generaal b.d. Ted Meines is geen actief dienend militair (meer). En hoewel ook elke b.d.-er, als hij/zij het uniform draagt, zich aan de daarvoor geldende voorschriften dient te houden, wil dat helaas niet zeggen dat iedereen dat ook doet. Overigens zijn er ook actief dienenden die zich niet aan de voorschriften houden.

Dus helaas, NEE, je mag hieruit niet afleiden dat deze onderscheiding door door actief dienenden (of b.d.-ers) op het DT gedragen mag worden.
Ook uit het feit dat de baton op onderscheidingen.nl in het overzicht "Onderscheidingen toegekend door internationale organisaties" staat, mag niet afgeleid worden dat het dus een erkende ondescheiding is.

Ik ga er van uit dat een rekest om de onderscheiding op het uniform te mogen dragen nagenoeg zeker afgewezen wordt. Ben wel benieuwd of iemand dat al eens geprobeerd heeft.

grtn Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Joe

Berichtdoor Joe » 09 Okt 2010, 18:05

Dank voor je antwoord, Rob.
Ben wel benieuwd of er inderdaad iets bekend m.b.t. onderstaande.
Iemand?

Groeten,
Joe

Ben wel benieuwd of iemand dat al eens geprobeerd heeft.

grtn Rob[/quote]

Terug naar “Frankrijk”