Rode Erekoord

Roel
Moderator

Re: Rode Erekoord

Berichtdoor Roel » 16 Jun 2011, 10:04

Interessante informatie Pieter!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Re: adj.kerstboom

Berichtdoor Iron Mike » 20 Feb 2012, 08:15

Bericht verwijderd!
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 20 Feb 2012, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you've done it, it ain't bragging"

René

Berichtdoor René » 20 Feb 2012, 15:34

Medeforumleden,

Zie voor een uitgebreide discussie over het dragen van verschillende krijgsmachtdeel-medailles het volgende topic: http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1265
Laatst gewijzigd door René op 20 Feb 2012, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Feb 2012, 16:31

René,

I stand corrected... :oops: heb het zelf blijkbaar toch niet goed gelezen/ begrepen vwb het begrip "dubbel decoreren pogen tegen te gaan". Na jouw stuk te hebben gelezen in het andere topic kan ik niet anders dan je gelijk geven, ik zal daarom ook mijn vorige bericht verwijderen. Wel ben ik het eens met andere leden dat dit "wel zo verteld wordt" (dat men naast een Landmachtmedaille geen vergelijkbare onderscheiding mag dragen), ga dit eens aanhankelijk maken bij Bureau Onderscheidingen, tenzij dat natuurlijk al voor mij gebeurd is.

Dit nieuwe forumlid zal vanaf heden EERST beter lezen VOOR dat hij "bijdehand" gaat doen!! :shock:

(Al blijft het natuurlijk ongeloofwaardig dat betrokkene bij elk onderdeel al die maanden paraat heeft gediend, maar dit is een andere discussie)

Ruud B.

Berichtdoor Ruud B. » 04 Mei 2012, 21:59

Tijdens de 4 mei plechtigheid op de Dam zag ik de Commandant der Strijdkrachten Generaal Van Uhm met het ereteken ‘Rode Koord’.
Dat koord riep bij mij herinneringen op aan mijn tijd als dienstplichtig militair. Met het googelen naar Rode Koord kwam ik op dit forum terecht en volgde de discussie over het rode koord.
Wellicht voor u als deskundigen aardig om mijn verhaal te lezen.
Ten eerste omdat het een onderscheiding betreft die is verleend op grond van bepaalde verdiensten die na het afschaffen van de dienstplicht tot het verleden behoren en daarmee toch een extra dimensie heeft. Ten tweede omdat ik er een paar vragen over heb.
Mijn verhaal.
Als dienstplichtig militair kwam ik in Ede op de kaderschool van de Lua. We schrijven 1968. Als dienstplichtige had ik de nodige vooroordelen over alles wat met dienstplicht te maken had en kreeg als gevolg daarvan nogal eens een gesprek met de kapitein. Meningsverschillen die overigens met wederzijds respect werden besproken. Vooroordelen werden afgedankt en sommige oordelen kwamen daarvoor in de plaats, met als gevolg dat de discussies wonnen aan inhoud.
Na mijn opleiding te hebben volbracht en tot dpl.wmr. te zijn bevorderd (één van de weinige afkortingen die ik mij nog meen te herinneren) werd ik bij de kapitein ontboden. Daar kreeg ik een heel ongebruikelijk verzoek te horen:”Wachtmeester, ik zou het zeer op prijs stellen wanneer u als instructeur aan de kaderschool verbonden de rest van uw diensttijd zou willen vervullen.”
Kortom. Als instructeur heb ik een aantal lichtingen dienstplichtigen samen met de beroepsinstructeurs opgeleid tot dpl.wmr ‘s. Met respect voor bestaande structuren, tradities en gevoeligheden heb ik met de vele vrijheden mij vergund, daar invulling aan gegeven. Ik denk voor iedereen een periode waarin we veel van elkaar hebben geleerd.
Enkele maanden voor mijn vertrek (afzwaaien in die tijd) moest ik op appèl komen en wel in dagelijks tenue. Werd mij het rode koord omgehangen. Heet dat zo? Enfin, om nog even de sfeer te schetsen: “Bij het toekennen van de waardering voor uw verdiensten had u de keuze gekregen tussen een verlofperiode en het rode koord. U zou voor het verlof hebben gekozen, daarom heb ik de keuze maar voor u gemaakt en rijk ik u hierbij het rode koord uit.”
Of die keuze daadwerkelijk aan mij zou zijn geweest weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik trots ben op mijn rode koord.

Nu mijn vragen.
Is van deze uitreiking, met name de motivering daarvan iets terug te vinden in de dossiers van de Kl?
Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n gelegenheid zich voor zou kunnen doen, maar puur op voorschrifttechnische gronden: Is het dragen van dit koord anders dan op een militair tenue toegestaan?

Ruud

officier

Berichtdoor officier » 05 Mei 2012, 15:25

Ruud B. schreef:Is van deze uitreiking, met name de motivering daarvan iets terug te vinden in de dossiers van de KL?
Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n gelegenheid zich voor zou kunnen doen, maar puur op voorschrifttechnische gronden: Is het dragen van dit koord anders dan op een militair tenue toegestaan?

Als je veteraan bent, zou je het ponceaurode KL-erekoord kunnen dragen op het veteranen tenue: donkerblauwe blazer en grijze pantalon.

Ruud B. schreef:Tijdens de 4 mei plechtigheid op de Dam zag ik de Commandant der Strijdkrachten Generaal Van Uhm met het ereteken ‘Rode Koord’.

De CDS draagt overigens niet het ponceaurode erekoord, maar het gouden erekoord behorende bij de Bronzen Soldaat.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Ruud B.

Berichtdoor Ruud B. » 05 Mei 2012, 16:10

officier schreef:
Ruud B. schreef:Is van deze uitreiking, met name de motivering daarvan iets terug te vinden in de dossiers van de KL?

Als je veteraan bent, zou je het ponceaurode KL-erekoord kunnen dragen op het veteranen tenue: donkerblauwe blazer en grijze pantalon.

Ruud B. schreef:Tijdens de 4 mei plechtigheid op de Dam zag ik de Commandant der Strijdkrachten Generaal Van Uhm met het ereteken ‘Rode Koord’.

De CDS draagt overigens niet het ponceaurode erekoord, maar het gouden erekoord behorende bij de Bronzen Soldaat.

Ah, dus wel een mogelijkheid tot dragen buiten het militair tenue. Alhoewel. Misschien zie ik het verkeerd, maar het veteranentenue is in mijn beleving sterk verbonden aan het militair tenue.
Voor alle duidelijkheid; ik behoor niet tot de veteranen.

Dat de CDS het gouden erekoord draagt was voor mij niet te zien op de televisie. Heb vandaag gekeken op internet en dan zijn er inderdaad betere afbeeldingen van de generaal met gouden erekoord. Zelfs op sommige internetafbeeldingen is het niet van rood te onderscheiden. Las wel dat er sinds 1961 slechts twintig gouden erekoorden zijn uitgereikt.
Dat ik het erekoord voor rood (ponceaurood is voor mij evenals veel informatie op dit forum compleet nieuw) aan zag is dus niet zo verwonderlijk.

Hopelijk wordt mijn vergissing niet kwalijk genomen. Zeker niet mijn bedoeling om de indruk te wekken ook maar enigszins in de schaduw te kunnen staan van de CDS. :oops: Het waren de herinneringen aan het erekoord die mij deden besluiten hier een bijdrage te leveren en ook met vragen te komen.

Ruud

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Mei 2012, 17:33

Ruud B. schreef:Is van deze uitreiking, met name de motivering daarvan iets terug te vinden in de dossiers van de Kl?

Welkom op het forum!

Het antwoord op uw eerste vraag: als het goed is, zal er destijds een z.g.n. "waarderingslijst" zijn opgemaakt waarop dit rode erekoord is vermeld. Deze waarderingslijst zou dan in uw personeelsdossier moeten zitten. Voor zover die bewaard zijn gebleven, berusten die bij het Semi-Statisch Archief van Defensie. Inzage daarin is mogelijk, zie deze link. Ik ben benieuwd of dit voor u iets oplevert!

Voor wat betreft uw tweede vraag: doorgaans worden erekoorden alleen op een (militair) uniform gedragen. Zoals collega "officier" schrijft zou dat ook het z.g.n. "veteranentenue" (zie hier.). Of je het ook op andere kleding zou mogen dragen? Ik denk dat dat niet direct verboden is maar wel hoogst ongebruikelijk. Je ziet bijvoorbeeld ook geen MLV-speld of parawing op de burgerkleding.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 24 Mei 2012, 21:02

het koord is niet goud maar rood met gouddraad er door heen vandaar dat hij voor jou op rood leek

Iron Mike

Re:

Berichtdoor Iron Mike » 15 Jun 2013, 12:45

tuppie65 schreef:nee hoor, het is een Defensie onderscheiding. Heb je de Marine medaille dan kun je , na overplaatsing, bij een ander krijgsmachtonderdeel "officieel" geen landmacht- luchtmacht of marechaussee medaille aanvragen. dat dit niet wordt bijgehouden door defensie is een tweede. Je kunt door defensie maar 1x beloond worden voor bv langdurig van huis en niet 2x, 3x of 4x. Het aantal periodes is dus niet van toepassing bij de verschillende onderdelen. Na 1x heeft Defensie zijn "schuld" ingelost.

Euhm....dat kan dus WEL (zie viewtopic.php?f=9&t=1709&p=14195&hilit=landmachtmedaille#p14195)

Terug naar “Overige eretekens voor dapperheid en verdienste”