Rode Erekoord

walterpullens

Rode Erekoord

Berichtdoor walterpullens » 29 Feb 2008, 13:35

Hallo,

Heeft iemand wat meer informatie over het Rode Erekoord van de KL?
Wanneer dit is ingesteld en wat de toekenningscriteria zijn?

Groeten,
Walter

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Mar 2008, 11:32

Enkele toekenningen die ik de afgelopen tijd heb gezien:

Het was een blijk van waardering
voor zijn jarenlange en uitmuntende werkzaamheden bij de
Bergings- en Identificatiedienst van de Koninkllijke Landmacht.
Mede door zijn inzet is de Gravendienst op een
hoog professioneel niveau gekomen.

hebben deze week het rode erekoord ontvangen. Zij kregen de onderscheiding vanwege hun daadkrachtige optreden bij een civiel auto-ongeluk, waarbij een 20-jarige jongen in een auto bekneld was geraakt.

is onderscheiden met het rode erekoord voor zijn adequate optreden bij een ongeval.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 01 Mar 2008, 19:35

Hallo Roel,

Het koord wordt inderdaad vaak verleend voor zogenaamde levensreddende handelingen. Ook personen die uitmunten in hun functie komen hiervoor in aanmerking (Geert Jonker is een collega van me).
Waar ik zo benieuwd naar ben is een besluit of iets dergelijks waar in omschreven staat wat iemand moet doen om in aanmerking te komen voor dit koord.

Bedankt voor je reactie,
Walter

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Mar 2008, 20:01

Dag Walter, ik zal eens gaan zoeken voor je.

Geert heb ik pas nog ontmoet op de herdenking in Ysselstein! Leuke kerel met een zeer interessante baan!
Lid van SRO en OMSA

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 02 Mar 2008, 18:52

Het rode erekoord word steeds vaker uitgereikt als zijnde dapperheids onderscheiding , jammer want hiervoor is hij dus abs. niet ingesteld en hierdoor gaat er weer een stukje traditie verloren door onkunde van de toekenners.

Het rode erekoord is ingesteld voor militairen die b.v. een lange tijd gewerkt hebben op een waarnemingsfunctie. (naastgelegen hogere rang)Deze mannen/vrouwen konden dan in aanmerking komen voor dit koord . Zodra deze personen bevorderd werden werden ze geacht om dit koord weer af te doen, het koord gold dus alleen voor de rang waarin je hem verdiende.

Doordat je tegenwoordig het koord krijgt als dapperheids onderscheiding blijven deze personen hem doordragen ook na een bevordering.

hierdoor zijn we helaas weer een stukje traditie kwijt !!!!

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 02 Mar 2008, 19:25

bedankt voor deze info. Dit heb ik nooit geweten.

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 23 Mei 2008, 15:23

tuppie65 schreef:Het rode erekoord word steeds vaker uitgereikt als zijnde dapperheids onderscheiding , jammer want hiervoor is hij dus abs. niet ingesteld en hierdoor gaat er weer een stukje traditie verloren door onkunde van de toekenners.

Het rode erekoord is ingesteld voor militairen die b.v. een lange tijd gewerkt hebben op een waarnemingsfunctie. (naastgelegen hogere rang)Deze mannen/vrouwen konden dan in aanmerking komen voor dit koord . Zodra deze personen bevorderd werden werden ze geacht om dit koord weer af te doen, het koord gold dus alleen voor de rang waarin je hem verdiende.

Doordat je tegenwoordig het koord krijgt als dapperheids onderscheiding blijven deze personen hem doordragen ook na een bevordering.

hierdoor zijn we helaas weer een stukje traditie kwijt !!!!

Valt deze informatie ergens na te gaan ?
Ik weet dat op dit moment de regelgeving zeer onbekend is en dat er m.i. twee redenen zijn voor toekenning:
1) langdurig excellereren op enig gebied, met een grote waarde voor de krijgsmacht (zoals dat ook binnen de maatschappij groot aanzien zou hebben) of
2) voor levensreddende handelingen of het doen van serieuze pogingen daartoe.

Thijs

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 23 Mei 2008, 18:34

voor levensreddende handelingen is een verbastering.

hiervoor is het koord abs. niet in het leven geroepen

maar ja bij gebrek aan beter en aan kennis.

voor levensreddende handelingen moet je een carnecie helden fonds medaille aanvragen of een menslievend hulpetoon medaille.

maar ja zoals ik al eerder zij: er zijn een hoop leidinggevenden die door onkunde / onwetendheid dit koord voor dapperheid aanvragen / uitreiken

helaaaaaaas.

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 23 Mei 2008, 19:05

tuppie65 schreef:voor levensreddende handelingen is een verbastering.

hiervoor is het koord abs. niet in het leven geroepen

maar ja bij gebrek aan beter en aan kennis.

voor levensreddende handelingen moet je een carnecie helden fonds medaille aanvragen of een menslievend hulpetoon medaille.

maar ja zoals ik al eerder zij: er zijn een hoop leidinggevenden die door onkunde / onwetendheid dit koord voor dapperheid aanvragen / uitreiken

helaaaaaaas.

Iets te kort door de bocht Tuppie.

Dat het rode erekoord voor dapperheid is uitgereikt heb ik nog nooit meegemaakt of gelezen. Voor dapperheid zijn namelijk verschillende decoraties beschikbaar.
De medaille van het Carnegie Heldenfonds wordt uitgereikt aan hen die met gevaar voor eigen leven mensenlevens weten te redden. Dus daar komt iets meer bij kijken dan alleen reanimatie toepassen.
Om in aanmerking te komen voor de Eerepenning voor Menschlievend Hulpbetoon moet zelfs sprake zijn van "moed, beleid en zelfopoffering".

Het Erekoord kan worden uitgereikt aan de militair in werkelijke dienst die zich bijzonder heeft onderscheiden door optreden of gedragingen dan wel door buitengewone inspanning, toewijding of bijzondere loffelijke dienstverrichtingen (volgens de Aanwijzing Waarderingen KL). Vaak heeft het optreden van de onderscheiden militair in maatschappelijk opzicht veel aanzien, zoals bijvoorbeeld het verrichten van een levensreddende handeling (reanimatie, spoedeisende eerstehulpverlening e.d.).

By the way,
de KLu heeft sinds kort een Penning als tegenhanger van het Rode Koord, maar dat wist je al.

Walter

tuppie65

zoek het rode erekoord

Berichtdoor tuppie65 » 01 Jul 2008, 16:21

Afbeelding

Afbeelding

je kunt ook overdrijven...niet dan!
hoeveel speldjes mocht je ook al weer op je pak?

of is dit de nieuwe prins carnaval.

1 ding is duidelijk.....iedereen doet/draagt maar wat
dit wordt alleen maar erger en erger en niemand doet er wat aan.

jammer hoor ...een duidelijke vorm van :

afbraak door teveel metaal op je pak over de koorden nog maar te zwijgen

En over de Purple heart laat ik me ook niet meer uit......PUNT
Laatst gewijzigd door tuppie65 op 01 Jul 2008, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 01 Jul 2008, 16:25

wat is dat trouwens voor een onderscheiding bij die middelste man op zijn linker borstzak...............................even mijn bril opzetten..................het is de..............................HET MOET TOCH ECHT NIET GEKKER WORDEN!!!!!!!!!!!!

IN DE HOUDING

IN DT

EN DAN EEN BRIL UIT JE BORSTZAK laten steken............tjonge jonge............................VOORBEELDFUNCTIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 01 Jul 2008, 16:32

Afbeelding

ik vraag me af wie dit heeft opgemaakt

2x een trouwe dienst ???????? 2x oranje nassau ???????????

waar zijn de echte veteranen gebleven die gesierd werden door bescheidenheid

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Jul 2008, 17:26

Welke buitenlandse onderscheiding draagt de veteraan op de laatste foto rechts?
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 01 Jul 2008, 18:07

waar is dat (knal) blauwe koord van?

Bram

Berichtdoor Bram » 01 Jul 2008, 18:13

Toch wel slecht eigenlijk, die KMar man...een agent die, het heeft er alle schijn van, aardig wat batons draagt die zo goed als onmogelijk zijn.

Zie ik bijv, afgezien van die Purple Heart (en geen gewondeninsigne) de Global War on Terrorism Expeditionary Medal zitten?

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 01 Jul 2008, 19:51

tuppie65 schreef:HET MOET TOCH ECHT NIET GEKKER WORDEN!!!!!!!!!!!!

Helemaal mee eens Tuppie.
Twijfelachtige batons en Combat Infantry Badge. Hebben deze heren deel genomen aan de actie van de Charlie 'Tijger' Compagnie van 11 Infanteriebataljon in Kandahar in 2007? Daar zijn er toen 80 stuks uitgereikt na een actie met het Amerikaanse 1-508th Parachute Infantry Regiment, maar dan wel aan infanteristen. Andere militairen zijn onderscheiden met de Combat Action Badge en de Combat Medical Badge.

En wat dacht je van de Marinemedaille, de Landmachtmedaille én de Marechausseemedaille?
Ook nog eens verkeerd opgemaakt trouwens want de onderste rij telt maar liefst 5 batons terwijl er maar 4 naast elkaar mogen zitten, volgens het tenue-voorschrift van de KMar...

Om je te bescheuren, zo belachelijk.

Walter :lol:

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 01 Jul 2008, 19:57

Hij heeft ook een CIB - kan hij niet in deze in Afghanisatn hebben "verdiend" , bv bij de SF met de amerikanen gewerkt alvorens de overstap te maken naar de politie/KMAR? Of als KMAR? We weten in Nederland nauwelijks wat er werkelijk gebeurd in Afghanistan

Lijkt me sterk dat iemand die in een militaire omgeving verkeert de verkeerde batons opdoet - kans om door de mand te vallen is te groot. Iets anders dan bv voor een oudere dienstplichtige van de jaren '60/70 die mee wil lopen met de veteranen en zich allerlei fantasie onderscheidingen aanmeet.

ik zou dus niet te snel willen oordelen op basis van 1 foto (vind wel dat hij heel wat "hangertjes" heeft, nog losvan de batons/wings/CIB)

Bram

Berichtdoor Bram » 01 Jul 2008, 21:01

@Jan: ik ben het ten dele met je eens, maar zoals Walter schrijft: de Landmachtmedaille, Marinemedaille EN Marechausseemedaille...dat zijn nogal wat overstappen. Beste man heeft dus bijna alle krijgsmachtdelen gehad.
Ik denk idd dat er zooooo weinig wetenschap is binnen de krijgsmacht wat wel en niet mag dat een beroeps er wel mee weg komt. Dat zie je hier al. Als zo iemand onder mijn commando zou staan zou ik m toch echt uithoren hoe en wat (na zijn staat van dienst ingekeken te hebben).

Dus nee, niet TE snel oordelen, maar hij heeft alle schijn tegen en ik ben benieuwd naar zijn verhaal als al deze onderscheidingen kloppen!!!

PS. de goede man zal binnenkort wel een overstap naar de KLu aanvragen voor de Luchtmachtmedaille :wink:

G.A. Kruys

Re: zoek het rode erekoord

Berichtdoor G.A. Kruys » 01 Jul 2008, 21:31

tuppie65 schreef:je kunt ook overdrijven...niet dan!
hoeveel speldjes mocht je ook al weer op je pak?

of is dit de nieuwe prins carnaval.

afbraak door teveel metaal op je pak over de koorden nog maar te zwijgen

En over de Purple heart laat ik me ook niet meer uit......PUNT

En dan heeft onze vriend met al dat touwwerk op zijn linker schouder ook nog niet meegekregen dat wij (helaas) tegenwoordig met gebalde vuist in de houding staan en niet meer met de pink op de naad van de broek. En zelfs dat doet hij niet, want hij heeft zijn wijsvinger op de naad. En waarom handschoenen aan en zijn vriend van hetzelfde wapen blote vuistjes? Krijg je die handschoenen gratis bij dat rode koord of zo? Wat is dit voor zooitje ongeregeld? Die bril is nog helemaal het toppunt. Wat een carnaval inderdaad. Verschrikkelijk.
Bijlagen
gabalde vuist.jpg
gabalde vuist.jpg (194.49 KiB) 21055 keer bekeken

Bram

Berichtdoor Bram » 01 Jul 2008, 22:55

Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden wanneer en waar en bij welke gelegenheid deze foto is genomen!

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 01 Jul 2008, 22:58

Blauwe koord is Schützen Schnur van de Bundes Marine

gelukkig heeft de middelste wel zijn batons voor elkaar:

trouwe dienst zilver
Landmacht medaille
trouwe dienst brons
vierdaagse medaille

Hoe meer ik zie hoe groter mijn frustratie
Laatst gewijzigd door tuppie65 op 01 Jul 2008, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Berichtdoor Bram » 01 Jul 2008, 23:00

Roel: misschien is het interessant, nuttig om een topic aan te maken ter verzameling van 'dubieuze' fruitsalade's en andere kerstbomen. Sorry maar bij zulke uitmonsteringen moet ik toch snel aan de Amerikanen denken, die zelf refereren naar batons als fruitsalads.

Bedoel dit natuurlijk niet respectloos naar de soldaten en veteranen die zich aan de reglementen en voorschriften houden en die dragen waar ze het volste recht toe hebben. :)

Bram

Berichtdoor Bram » 01 Jul 2008, 23:06

Sorry, het valt me nu pas op, maar het zijn foto's van twee verschillende gelegenheden.
Dacht namelijk al dat ik iets vreemds zag mbt de Marechausseenestel. Maar zie nu ook een rangverschil (op de tweede foto is hij AOO??)

Hij 'heeft' trouwens ook de parachutistenwing van de US Marine Corps.

Misschien is het wel een soort van Nederlandse supercommando? Die 'under cover' bij verschillende krijgsmachtdelen gestationeerd wordt?

:)

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 01 Jul 2008, 23:09

deze foto,s komen van de veteranendagen KMAR

Bram

Berichtdoor Bram » 01 Jul 2008, 23:11

Van verschillende dagen dan? als het van dezelfde dag is dan lijkt het me overduidelijk dat er hier iets niet in de haak is.

Terug naar “Overige eretekens voor dapperheid en verdienste”