Erekoorden voor Marinepersoneel

René

Erekoorden voor Marinepersoneel

Berichtdoor René » 02 Mar 2015, 19:57

Twaalf militairen ontvangen op woensdag 4 maart het nieuwe Erekoord van de Koninklijke Marine uit handen van Commandant Zeestrijdkrachten, Luitenant-generaal der mariniers Rob Verkerk. Het Erekoord van de Koninklijke Marine is een bijzondere onderscheiding voor het redden van mensenlevens buiten hun werk. Dit loopt uiteen van het redden van drenkelingen tot het reanimeren van verkeersslachtoffers.

Bron: http://denhelderactueel.nl/2015/03/erekoorden-marine-voor-twaalf-mensenredders/

Weet iemand hoe de uitvoering van dit Erekoord eruit ziet?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

moos

Re: Erekoorden voor Marinepersoneel

Berichtdoor moos » 02 Mar 2015, 21:17

Het marine erekoord is een beetje een enigma, niemand weet hoe hij er uit ziet en hij staat ook niet afgebeeld in het voorschrift tenues van de KM.
Volgens geruchten schijnt er een vloot en mariniers versie te zijn, maar ook dat staat niet in het vs.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Mar 2015, 17:02

We hebben beeld! Zie Erekoord marine voor 12 mensenredders (Ministerie van Defensie, Nieuwsbericht | 04-03-2015 | 16:00)
Het koord is blauw met een goudkleurig accent. Merkwaardig genoeg wordt het kennelijk aan de rechter schouder gedragen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 04 Mar 2015, 17:27

Spraakverwarring schreef:We hebben beeld! Zie Erekoord marine voor 12 mensenredders (Ministerie van Defensie, Nieuwsbericht | 04-03-2015 | 16:00)
Het koord is blauw met een goudkleurig accent. Merkwaardig genoeg wordt het kennelijk aan de rechter schouder gedragen.
Mooi koord. De marine draagt wel meer gespiegeld ten opzichte van de andere krijgsmachtdelen: wing, gevechtsinsigne. Ook de koorden van 1st MCG (oranje) en 2nd MCG (geel-groen) worden aan de rechterschouder gedragen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 04 Mar 2015, 21:45

Wel weer typisch dat de (verkeerde) toekenningsreden van het rode erekoord hèt toekenningscriterium is van dit koord!
"If you've done it, it ain't bragging"

officier

Berichtdoor officier » 04 Mar 2015, 22:20

Het nieuwe Erekoord van de Koninklijke Marine.
Bijlagen
image.jpg
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

moos

Berichtdoor moos » 05 Mar 2015, 08:27

Ik heb duidelijke afbeeldingen van zowel het vloot als mariniers koord, zal ze vanavond plaatsen.

officier

Berichtdoor officier » 05 Mar 2015, 09:40

moos schreef:Ik heb duidelijke afbeeldingen van zowel het vloot als mariniers koord, zal ze vanavond plaatsen.
Begrijp ik hieruit dat het twee verschillende koorden zijn?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Mar 2015, 09:49

Wildgroei! Ik zou het zelf veel mooier vinden als men de medaille voor Menslievendhulpbetoon meer zou gebruiken. Een medaille met veel geschiedenis en symboliek!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 05 Mar 2015, 10:10

Roel schreef:Wildgroei! Ik zou het zelf veel mooier vinden als men de medaille voor Menslievendhulpbetoon meer zou gebruiken. Een medaille met veel geschiedenis en symboliek!

Ik ben het helemaal met je eens dat de Erepenning meer "gebruikt" zou moeten worden. De Erekoorden zijn (onderandere) gericht op het gat onder de toekenningscriteria van de Erepenning (en de Carnegie Heldenmedaille).

moos

Berichtdoor moos » 05 Mar 2015, 11:14

officier schreef:
moos schreef:Ik heb duidelijke afbeeldingen van zowel het vloot als mariniers koord, zal ze vanavond plaatsen.
Begrijp ik hieruit dat het twee verschillende koorden zijn?

Ja, twee modellen. vloot en Kmarns.
Foto's volgen.

moos

Berichtdoor moos » 05 Mar 2015, 17:08

En dan nu de foto's:

Afbeelding

Vloot

Afbeelding

Kmarns

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Mar 2015, 11:10

Er is intussen ook een filmpje van, zie: http://www.defensie.nl/documenten/video ... den-marine
Overigens vraag ik me af wat het verschil is tussen de vlootversie en mariniersversie? Ik zie het niet.

moos

Berichtdoor moos » 06 Mar 2015, 11:30

Spraakverwarring schreef: Overigens vraag ik me af wat het verschil is tussen de vlootversie en mariniersversie? Ik zie het niet.

De Kmarns versie is een "gewoon" koord dat onder de epaulet verdwijnt.
De Vloot versie heeft een gevlochten "broodje" dat op de schouder komt te liggen omdat een marine uniform (althans het nette pak) geen epauletten heeft.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Mar 2015, 11:37

Aha, is dus in wezen hetzelfde koord maar met verschillende bevestigingsmethode.

moos

Berichtdoor moos » 06 Mar 2015, 12:19

Spraakverwarring schreef:Aha, is dus in wezen hetzelfde koord maar met verschillende bevestigingsmethode.

Jeen, het Kmarns koord heeft dus geen "broodje", de rest is hetzelfde.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 11 Mar 2015, 10:36

Iron Mike schreef:Wel weer typisch dat de (verkeerde) toekenningsreden van het rode erekoord hèt toekenningscriterium is van dit koord!

Wat bedoel je daarmee?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Mar 2015, 11:31

Longfiller schreef:
Iron Mike schreef:Wel weer typisch dat de (verkeerde) toekenningsreden van het rode erekoord hèt toekenningscriterium is van dit koord!

Wat bedoel je daarmee?
Het rode erekoord bij de KL is eigenlijk bedoeld voor langdurig goed functioneren ("...bij voortduring...", zegt artikel 10 van de "AANWIJZING WAARDERINGEN KONINKLIJKE LANDMACHT", zoals gepost in dit topic), het is in feite een overtreffende trap van de "tevredenheidsbetuiging". In de praktijk wordt dit koord echter vaak uitgereikt voor het uitvoeren van "levensreddende handelingen". Met name dit laatste is kennelijk de inspiratie geweest om ook erekoorden bij de KLu en KM in te stellen met (kennelijk) als toekenningscriterium "levensreddend handelen".
Voor het uitvoeren van levensreddende handelingen zijn ook andere onderscheidingen, zoals de Erepenning voor menslievend hulpbetoon en de Carnegie heldenmedaille. Die hebben echter als bijkomend criterium dat degene die voorgedragen wordt een bepaalde mate van gevaar moet hebben gelopen ("moed, beleid en zelfopoffering" voor de Erepenning en "gevaar voor eigen leven" voor de Carnegiemedaille). Dat sluit bijvoorbeeld op zichzelf het verlenen van "eerste hulp" zoals reanimatie bij een onwel geworden persoon of hulp bij een verkeersongeluk uit, vandaar dat men in sommige gevallen bij de krijgsmacht dan toch overgaat tot het verlenen van zo'n erekoord.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Mar 2015, 19:25

Spraakverwarring schreef:
Longfiller schreef:

Wat bedoel je daarmee?
Het rode erekoord bij de KL is eigenlijk bedoeld voor langdurig goed functioneren ("...bij voortduring...", zegt artikel 10 van de "AANWIJZING WAARDERINGEN KONINKLIJKE LANDMACHT", zoals gepost in dit topic), het is in feite een overtreffende trap van de "tevredenheidsbetuiging". In de praktijk wordt dit koord echter vaak uitgereikt voor het uitvoeren van "levensreddende handelingen". Met name dit laatste is kennelijk de inspiratie geweest om ook erekoorden bij de KLu en KM in te stellen met (kennelijk) als toekenningscriterium "levensreddend handelen".
Voor het uitvoeren van levensreddende handelingen zijn ook andere onderscheidingen, zoals de Erepenning voor menslievend hulpbetoon en de Carnegie heldenmedaille. Die hebben echter als bijkomend criterium dat degene die voorgedragen wordt een bepaalde mate van gevaar moet hebben gelopen ("moed, beleid en zelfopoffering" voor de Erepenning en "gevaar voor eigen leven" voor de Carnegiemedaille). Dat sluit bijvoorbeeld op zichzelf het verlenen van "eerste hulp" zoals reanimatie bij een onwel geworden persoon of hulp bij een verkeersongeluk uit, vandaar dat men in sommige gevallen bij de krijgsmacht dan toch overgaat tot het verlenen van zo'n erekoord.

Dat dus! :mrgreen: Thnx Spraakverwarring, was even niet op het forum om te antwoorden :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"

Hurkvanden

Berichtdoor Hurkvanden » 30 Apr 2015, 14:18

officier schreef:
Spraakverwarring schreef:We hebben beeld! Zie Erekoord marine voor 12 mensenredders (Ministerie van Defensie, Nieuwsbericht | 04-03-2015 | 16:00)
Mooi koord. De marine draagt wel meer gespiegeld ten opzichte van de andere krijgsmachtdelen: wing, gevechtsinsigne. Ook de koorden van 1st MCG (oranje) en 2nd MCG (geel-groen) worden aan de rechterschouder gedragen.

Volgens KM voorschrift mot hij gewoon aan de linker-schouder.
denk een foutje.
heb nog wel navraag gedaan, maar nooit een antwoord gekregen.

Terug naar “Overige eretekens voor dapperheid en verdienste”