rood erekoort

Ralfw

rood erekoort

Berichtdoor Ralfw » 21 Feb 2009, 20:04

waarom is mag men een rood erekoort niet meer dragen zodra hij/zij wordt bevorderd tot een hogere rang?

walterpullens

Re: rood erekoort

Berichtdoor walterpullens » 21 Feb 2009, 20:53

Ralfw schreef:waarom is mag men een rood erekoort niet meer dragen zodra hij/zij wordt bevorderd tot een hogere rang?

Waar staat dat?
Ik heb verschillende collega's die het rode erekoord dragen en inmiddels meer dan 1 keer bevorderd zijn.
Wel weet ik dat vroeger het rode erekoord alleen aan militairen beneden de rang van tweede luitenant werd uitgreikt. Wanneer de onderscheiden militair tot officier werd bevorderd mocht het rode erekoord niet meer worden gedragen.
Deze regel is al enige tijd geleden geschrapt.

Walter

RD

Berichtdoor RD » 21 Feb 2009, 22:51

Het rode erekoord is voor zover ik weet ooit ingevoerd om excellerende militairen onder de rang van Tweede Luitenant, die niet meer konden worden bevorderd, te waarderen. Omdat de drempel niet altijd zo hoog was, werd het rode erekoord ook wel 'slijmkoord' genoemd. Later is het erekoord ook voor allerlei uiteenlopende prestaties uitgedeeld, waaronder levensreddend handelen bij ongevallen. Om deze reden kan ik mij voorstellen dat het koord bij bevordering niet meer hoeft te worden ingeleverd, maar ik weet niet of en wanneer deze regel is veranderd.

Rogier

Rood Erekoord

Berichtdoor Rogier » 23 Feb 2009, 07:20

De aanwijzing van de Bevelhebber der Landstrijdkrachten van 22-11-2001 stelt o,.a. het volgende over het erekoord:

Artikel 7
1. Het erekoord, daaronder begrepen het erekoord in goud, en de draagspeld zijn omschreven in het Voorschrift Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht (VS2-1593).

2. Ten aanzien van de wijze waarop het erekoord, daaronder begrepen het erekoord in goud, en de draagspeld worden gedragen geldt hetgeen daaromtrent is bepaald in het Voorschrift Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht.

3. Het mogen dragen door de militair van het erekoord is niet aan een termijn gebonden, blijft toegestaan na overplaatsing alsmede na bevordering, tenzij het bepaalde in de artikelen 15 en 16 op de militair van toepassing is.

Artikelen 15 en 16 gaan over het intrekken en ontnemen van het erekoord bij onterechte toekenning of na een veroordeling na een rechterlijke uitspraak.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Ralfw

Berichtdoor Ralfw » 23 Feb 2009, 16:13

dit staat op wikipedia

Terug naar “Overige eretekens voor dapperheid en verdienste”