Militaire Willems-Orde voor Generaal Majoor Daine?

Rogier

Militaire Willems-Orde voor Generaal Majoor Daine?

Berichtdoor Rogier » 24 Sep 2009, 06:13

De Zuid-Nederlandse Generaal-Majoor Nicolas Joseph Daine vroeg bij het begin van de Belgische opstand in 1830 eervol ontslag uit Z.M.'s dienst aan. Die toestemming werd door de koning bij KB bekrachtigd. Dat leidde direct tot commotie, want niet alleen had Daine enkele Nederlandse generaals beschimpt, hij had ook de zijde van de rebellen gekozen. Een paar dagen later werd door de koning het eerste KB voor vervallen verklaard en werd Daine beschuldigd van desertie en verraad.
In de officiële correspondentie hierover werd gesteld dat dit meteen een goede reden was om hem zijn Militaire Willems-Orde te ontnemen. Sterker nog, de koning wilde graag weten of er nog meer officieren, ridder MWO zijnde, waren overgelopen naar de Belgen.
Het vreemde is dat mij niets bekend is van enige Militaire Willems-Orde voor Daine. Hij komt niet voor in het register van de Kanselarij (ook niet als geroijeerd) en ik ben hem in geen enkel KB of ander brondocument tegengekomen.
Wie weet er meer van?
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Ed van Engeland
Moderator

Re: Militaire Willems-Orde voor Generaal Majoor Daine?

Berichtdoor Ed van Engeland » 24 Sep 2009, 21:24

Ik kan alleen vinden dat hij op 24-11-1816 is bevorderd tot generaal-majoor der infanterie, van een MWO geen spoor...
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Sep 2009, 07:19

Onderscheidingen
Commandeur Orde van Isabella de Katholieke Spanje
Officier Orde voor Militaire Verdienste.
Orde van de Witte Adelaar Polen
Ridder Legioen van Eer Frankrijk
Officier Leopoldsorde en IJzeren Kruis 1830

Lijstje van Wikipedia....... tja
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Sep 2009, 07:20

Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Rogier

Berichtdoor Rogier » 25 Sep 2009, 15:25

Hartelijk dank voor de reacties tot dusver.
Alhoewel het bevestigt wat ik al wist/vermoedde - dat Daine geen MWO heeft ontvangen - blijft het vreemd dat er in de officiële correspondentie (o.a. Minister van Buitenlandse Zaken en de Secretaris van Staat) zeer stellig werd verklaard dat Daine's ridderkruis MWO zou moeten worden ontnomen. Er zit niets anders op dan verder graven in het Nationaal Archief in de hoop daar een reactie van de Kanselarij tegen te komen die aangeeft dat dat van die MWO lariekoek is. Tot die tijd blijft het nog een beetje een mysterie.

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 01 Okt 2009, 13:47

Een andere benadering - dit is geen periode waar ik zelf veel van weet - dus misschien zit ik er volledig naast.

In de periode na 1815 werd voor zover ik weet aan officieren die in Franse dienst waren geweest ook de MWO gegeven als ze een Frans equivalent hadden. Ik weet echter niet of en hoe dit geregistreerd werd door het kapittel.

Zou het daar om kunnen gaan? Legioen van Eer is niet echt het equivalent maar er werd soms vreemd omgegaan met de MWO in die periode....

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Okt 2009, 14:25

erikscollectables schreef:Een andere benadering - dit is geen periode waar ik zelf veel van weet - dus misschien zit ik er volledig naast.

In de periode na 1815 werd voor zover ik weet aan officieren die in Franse dienst waren geweest ook de MWO gegeven als ze een Frans equivalent hadden. Ik weet echter niet of en hoe dit geregistreerd werd door het kapittel.

Zou het daar om kunnen gaan? Legioen van Eer is niet echt het equivalent maar er werd soms vreemd omgegaan met de MWO in die periode....

Waarop is dit gebaseerd Erik, mij is n.l. helemaal niets hiervan bekend?
- sic Gloria transit Mundi -

Rogier

Berichtdoor Rogier » 02 Okt 2009, 06:20

De "oudere" ridderorden speelden inderdaad een rol bij het toekennen van de MWO. Koning Willem I verbood het dragen van de ridderorden die door Napoleon en zijn familie werden uitgereikt (Orde van de Reunie, Westphaalse orde). Voor het Legioen van Eer werd een uitzondering gemaakt omdat dit toch wel werd gezien als een onderscheiding voor dapperheid op het slagveld (meestal). Maar om het Legioen van Eer te mogen dragen, moest eerst expliciet toestemming door de Koning worden gegeven en dat kon pas nadat de Franse Koning de orde had erkend. Daardoor was het geen Napoleontische decoratie meer en kon hij zonder "smet" weer worden uitgereikt. Je kon overigens pas toestemming voor dragen van Willem I krijgen als je op een lijst stond die door de Nederlandse Kanselier MWO was opgesteld aan de hand van gegevens van de Kanselarij van het Legioen van Eer. Het is dus beslist niet zo sprake is van een automatisme bij het verwisselen van de ene orde voor de MWO. Het was wel zo dat Nederlandse officieren (vooral generaals) het heel erg vervelend vonden om orde-loos door het leven te moeten gaan als ze bijvoorbeeld de orde van de Reunie of de Westphaalse hadden moeten inleveren en ze geen Legioen van Eer hadden. Militairen hechtten (toen ook al) veel aan pracht en praal en zonder lintje op de borst laadde je de verdenking op je dat je geen wezenlijke bijdrage had geleverd aan alle veldslagen eind 18e begin 19e eeuw. Er zijn gevallen bekend dat bij het toekennen van de MWO met die gevoeligheid rekening werd gehouden. Ze kregen die dan niet voor dapperheid of verdienste, maar omdat ze er anders zo "kaal" bijliepen.
Hoe dan ook, zouden die toekenningen van de MWO zijn geregistreerd in het register. Kortom, dit is niet het geval bij Daine geweest. Ik houd het erop dat dat het bij Daine een vergissing is geweest van de betrokken bewindspersonenen c.q. ambtenaren.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 07 Okt 2009, 17:53

Als aanvulling: het IJzeren Kruis 1830 is het Belgische IJzeren Kruis en niet het Pruisische.

Terug naar “Informatie gezocht over (mogelijke) dragers MWO”