De Lombok-expeditie van 1894,van MWO tot herinneringspenning

Henk-Willem
Moderator

De Lombok-expeditie van 1894,van MWO tot herinneringspenning

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Mar 2010, 21:39

Vandaag is uitgekomen:

De Lombok-expeditie van 1894

Van MWO tot herinneringspenning

J.R. van der Neut

De Lombok-expeditie was, gemeten naar de tijdsduur, een van de bloedigste expeditie in onze koloniale geschiedenis. De officiële reden voor de expeditie was de hulp aan de zwaar onderdrukte Sasaks door de heersende Balinese minderheid. Belangrijker echter was dat een halt moest worden toegeroepen aan toenemende expansie van het Lombokse vorstenhuis dat een bedreiging ging vormen voor het Indische gouvernement.
De expeditie bestond uit twee delen, de 1e expeditie die duurde van 13 juni tot 26 augustus met als resultaat dat het KNIL vernederend werd verslagen. De “verraderlijke overval”op het KNIL maakte een golf van vaderlandsliefde los in zowel Nederlands-Indië als het moederland.
De nederlaag moest worden gewroken en tijdens de 2e expeditie van 2 september tot 24 december 1894 werd orde op zaken gesteld en de macht van het Lombokse vorstenhuis gebroken.
De samenstelling van de troepen alsmede de namen van de officieren zijn verwerkt in de bijlagen.
Men vond de overwinning dermate belangrijk dat hiervoor niet een gesp voor het Expeditiekruis werd ingevoerd maar een aparte onderscheiding, het Lombokkruis, werd ingesteld. In het boek wordt uitgebreid ingegaan op de ontwikkeling van dit kruis en de verschillen met de kruizen van particuliere slag.
De expeditie leverde ook een groot aantal Koninklijke onderscheidingen op. Alle toegekende onderscheidingen worden beschreven en afgebeeld alsmede de namen van de gedecoreerden.
De overwinning zorgde voor een groot aantal huldigingen. Ze waren veelal aanleiding tot het slaan van al dan niet officiële gedenk- en legpenningen. Ook de commercie liet zich niet onbetuigd en wilde van de heersende euforie een graantje meepikken. Ook een aantal van dit soort curiosa wordt aandacht besteed.

Aandacht wordt ook besteed aan de monumenten en begraafplaatsen die ter ere en nagedachtenis aan de gesneuvelden werden opgericht en aan latere herdenkingen. In het laatste hoofdstuk wordt tenslotte ingegaan op de befaamde schatten van Lombok die ruim 100 jaar na de expeditie nog voor de nodige beroering zou zorgen.

Aantal pagina’s: 220
Aantal afbeeldingen: 171
Aantal pagina’s kleur: 41
Omslag: Met boekdrukkerslinnen beklede harde kaft
1e oplage: 110 exemplaren
ISBN: 978-90-9025053-3
Prijs: 39,50 (dacht ik)
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

ErikMuller

Re: De Lombok-expeditie van 1894,van MWO tot herinneringspenning

Berichtdoor ErikMuller » 14 Mar 2010, 18:02

FF0 mierenneuken (lekker die kleine beestjes!): de N uit ISBN staat al voor Nummer (Internationaal Standaard Boek Nummer), dus dat tweede 'nummer' kan komen te vervallen ;)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 14 Mar 2010, 18:03

Overigens heb ik het boek mogen proeflezen om de powerpoint presentatie van Hans van 2008 te kunnen maken. Ik kan het iedereen aanraden!

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Mar 2010, 18:25

ErikMuller schreef:FF0 mierenneuken (lekker die kleine beestjes!): de N uit ISBN staat al voor Nummer (Internationaal Standaard Boek Nummer), dus dat tweede 'nummer' kan komen te vervallen ;)

Ik heb het aangepast. Het was rechstreeks uit de mail gekopieerd.
Henk-Willem

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Mar 2010, 21:12

Kan iemand me het huidige mailadres van Van der Neut sturen?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Johnny

Berichtdoor Johnny » 15 Mar 2010, 21:07

Heb het boek inmiddels ook.
Erg interessant!!!!!!!!

love4history

Berichtdoor love4history » 19 Mar 2010, 13:52

Heb een paar daagjes geleden een mailtje gestuurd naar de secretaris SRO maar jammer genoeg nog geen antwoord gekregen. Vraagje hier op het forum dan maar: hoeveel aandacht wordt er in het boek besteed aan de expeditie zelf? (naast de onderscheiding(en) dus. Staan er Kaartjes bij?
Denk erover om het boek aan te schaffen, dus al bij voorbaat bedankt voor de info
groetjes
l4h

love4history

Berichtdoor love4history » 24 Mar 2010, 13:59

Niemand die dit boek al bezit/ingekeken heeft? :?:

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 24 Mar 2010, 20:06

Ik heb het boek, alleen kan er momenteel niet bij.
Henk-Willem

love4history

Berichtdoor love4history » 25 Mar 2010, 09:11

Hoezo je kan er niet bij?... Dat vraagt om een verduidelijking HW :D

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 25 Mar 2010, 10:31

Het boek handelt hoofdzakelijk, zoals mag worden verwacht van een publicatie die door de SRO wordt gesteund, over de onderscheidingen, eretekens, huldiging der betrokken militairen, herdenkingspenningen etc. De beschrijving der militaire gebeurtenissen vult naar verhouding minder pagina's en dient om de rest van het boek van een historisch perspectief te voorzien; deze beschrijving voegt dan ook - mijns inziens - niets nieuws toe aan reeds eerder gepubliceerde en meer uitgebreide beschrijvingen der acties.
De opsomming der gebruikte bronnen en de literatuurlijst kunnen voor in deze campagne geïnteresseerden nog wel wat titels opleveren, maar het is primair een "medailleboek" met veel numismatische informatie en gegevens over het hoe en waarom der naar aanleiding van Lombok ingestelde en toegekende eretekens, dat laatste vormt vooral de toegevoegde waarde van dit boek aan de reeds bestaande literatuur over Lombok.
- sic Gloria transit Mundi -

love4history

Berichtdoor love4history » 25 Mar 2010, 12:38

Bedankt voor de info Ed.
Reden van mijn vraag was dat ik als medailleverzamelaar geïnteresseerd ben in bijkomende info rond de campagne. Tot op heden heb ik wat de Lombok expeditie betreft geen moderne(re), algemene bronnen gevonden vergelijkbaar bvb met een werk zoals de Atjeh-oorlog van van 't Veer Dit nieuwe werk lijkt ook blijkbaar een ander doel te hebben. Het blijft dus voorlopig (?) werken met de duurdere (antiquarische) werken zoals de publicaties van Cool & co.
groetjes

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 25 Mar 2010, 18:12

love4history schreef:Hoezo je kan er niet bij?... Dat vraagt om een verduidelijking HW :D

Ik bedoelde dat ik niet thuis was. Ik ben zojuist weer thuis gekomen :wink:
Henk-Willem

Terug naar “Boeken en artikelen”