Fout in Besluit draagvolgorde onderscheidingen?

Teus Mejan

Fout in Besluit draagvolgorde onderscheidingen?

Berichtdoor Teus Mejan » 22 Apr 2012, 14:39

Recentelijk passeerde ik voor onderzoek de meeste recente publicatie van het Besluit draagvolgorde onderscheidingen. Daarbij vielen mij een aantal zaken op en ik vroeg me af of andere mensen dat ook was opgevallen.

Volgens de website van de Kanselarij der Nederlandse Orden is het meest recente Besluit draagvolgorde onderscheidingen verschenen in de staatscourant jaargang 2005 n. 241 d.d. 1 september 2005.

Besluit draagvolgorde onderscheidingen (geraadpleegd 22-4-2012 om 15.30)

1) Wat mij opviel was dat de daar verschenen lijst een fout bevat onder artikel 2 A.2; het Kruis voor Moed en Trouw. Volgens deze publicatie waren er geen klasses in dit kruis, maar volgens mij bestaat dit kruis in zilver en in brons.

Ook het boek Verzameling van Dagorders betrekking hebbende op toegekende belooningen aan hen, die zich onderscheidden krijgsverrichtingen van het Konkinklijk Nederlandsch-Indische Leger van 1818 t/m heden, met Alphabetisch naamregister (Batavia 1939) maakt hiervan gewaar.

Nu vermoed ik dat de dragers van deze onderscheiding inmiddels allemaal zijn overleden, maar toch lijkt mij dit een typisch geval waarbij de overheid iets foutief publiceert en waarbij vele generaties dit overnemen, totdat een onderzoeker weer eens teruggaat naar de bronnen en de waarheid weer boven tafel haalt. Misschien iets om via on-officiële kanalen de overheid op te attenderen?

2) Bij de kroonorde onder artikel 2 B.9d wordt telkens vermeldt wat de voormalige benaming van deze onderscheiding is. Wellicht is dat voor de volledigheid ook verstandig om bij het Kruis voor Moed en Trouw te doen. Ook weer om toekomstige verwarring te voorkomen.

Wilco Ver.

Re: Fout in Besluit draagvolgorde onderscheidingen?

Berichtdoor Wilco Ver. » 23 Apr 2012, 12:00

Volgens mijn gegevens was er wel een onderscheid in Brons en Zilver.
Zilver was voor Uitstekende daden van moed en trouw
Brons voor Daden van moed en trouw.
Qua draagvolgorde horen ze voor zover ik weet op gelijke hoogte. Ik dacht, maar hoop dat beter ingewijden dit kunnen bevestigen, verbeteren of corrigeren, dat indien de zilveren werd verkregen en men al een bronzen had, alleen de zilveren diende te worden gedragen. Het draaglint is ook hetzelfde.

Terug naar “Websites”