Draagwijze Onderscheiding / opmaak door de eeuwen heen

Roel
Moderator

Draagwijze Onderscheiding / opmaak door de eeuwen heen

Berichtdoor Roel » 07 Sep 2011, 07:56

Henny Meijer, auteur van o.a. Orders and Decorations of the Netherlands, heeft een onderzoek gedaan naar de draagwijze en opmaak van onderscheidingen door de eeuwen heen en heeft diverse aanbevelingen gedaan aan de Kanselarij der Nederlandse Orden.

Op verzoek van Henny Publiceer ik hier zijn bevindingen:
Bijlagen
Militaire opmaak onderscheidingen voor de Krijgsmacht in Nederland.pdf
(285 Bytes) 182 keer gedownload
Op_welke_kleding_draagt_men_onderscheidingen.pdf
(285 Bytes) 212 keer gedownload
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

ErikMuller

Re: Draagwijze Onderscheiding / opmaak door de eeuwen heen

Berichtdoor ErikMuller » 08 Sep 2011, 07:05

Heel toevallig kwam ik net onderstaand stuk tegen over het dragen van onderscheidingen, wil ik jullie niet onthouden:

Besluit van 22 december 1997 betreffende de titulatuur en het kostuum der rechterlijke ambtenaren alsmede het kostuum van de advocaten en van de procureurs (Reglement II)

TWEEDE HOOFDSTUK Het ambtskostuum
Artikel 20
1. Tijdens plechtige terechtzittingen en eveneens wanneer zij in het bij artikel 2 bedoelde kostuum een buiten een gerechtsgebouw plaats vindende openbare plechtigheid bijwonen, dragen de aldaar genoemde personen onder de toga donkere kleding en zwarte schoenen.
2. De president van het college of de kantonrechter, oudste in rang, is bevoegd ter gelegenheid van een terechtzitting of plechtigheid als in het eerste lid bedoeld, het dragen van ridderorden en eretekenen voor te schrijven. Deze dienen alsdan door hen, die daartoe gerechtigd zijn, gedragen te worden in modelformaat overeenkomstig het gebruik en overeenkomstig de desbetreffende statuten en reglementen.

VIERDE HOOFDSTUK Het kostuum van de advocaten en de procureurs
Artikel 27
1. De advocaten en de procureurs, in hun hoedanigheid binnen een gebouw, dat als gerechtsgebouw dienst doet, optredende ter terechtzitting van een in artikel 1 genoemd college of ter gelegenheid van een ambtsverrichting bij de vervulling waarvan het college of de hiervan lid zijnde rechterlijke ambtenaar het kostuum draagt, zomede tijdens hun beëdiging zijn gekleed in toga met bef.
2. De advocaten mogen de toga met bef eveneens dragen, wanneer zij in hun hoedanigheid binnen een gebouw, dat als gerechtsgebouw dienst doet, optreden ter terechtzitting van een kantonrechter of ter gelegenheid van een ambtsverrichting, bij de vervulling waarvan de kantonrechter het kostuum draagt.
3. Het bepaalde in het tweede lid is van overeenkomstige toepassing, indien een advocaat in zijn hoedanigheid optreedt voor een niet in artikel 1 genoemd rechtscollege, waarvan de leden of een lid ter terechtzitting een ambtskostuum dragen of draagt.
4. Indien de president van het College of de kantonrechter, oudste in rang, ter gelegenheid van een terechtzitting of plechtigheid als bedoeld in artikel 20 het dragen van ridderorden en eretekenen heeft voorgeschreven, geldt zijn voorschrift ook voor de advocaten, die de zitting of plechtigheid bijwonen. Artikel 21, tweede lid, tweede volzin is dan ook op deze van toepassing.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 08 Sep 2011, 07:07

Grappig is dat er geen draagwijze wordt voorgeschreven, alleen dat ze gedragen mogen worden overeenkomstig de desbestreffende statuten en reglementen

Marijn

Berichtdoor Marijn » 29 Sep 2011, 20:16

Roel,

Hierbij voeg ik het eerste artikel in .pdf formaat toe. Dit om eventuele schending of onrechtmatig gebruik enigszins te voorkomen. Misschien kan je het worddocumentje door deze vervangen? Diegene die de info willen gebruiken in artikelen e.d. weten je dan wel te bereiken.

Gr Marijn
Bijlagen
Militaire opmaak onderscheidingen voor de Krijgsmacht in Nederland.pdf
(285 Bytes) 161 keer gedownload

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Sep 2011, 20:31

Bedankt Marijn, ik heb het vervangen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Literatuur”