Less then honest of ben ik degene die onredelijk is?

Prikbord voor nieuws en informatie over het forum.
love4history

Less then honest of ben ik degene die onredelijk is?

Berichtdoor love4history » 14 Okt 2010, 14:14

Ik geef gewoon even de opeenvolgende emailtjes, zonder commentaar van mijn kant. Geef gerust je bedenkingen. (voor wie het nog niet duidelijk was: ik ben de koper :lol:

Hall Kees
Medailles gisteren aangekomen. Ik moet helaas wel zeggen dat ik een beetje ontgoocheld was toen ik merkte dat de kern van de bovenste arm van het EKII gebarsten is.
Mvg
Roel

Hallo Roel,
Ik begrijp dit soort reacties eigenlijk nooit zo goed.we verzamelen geen postzegels en het is eigenlijk hetzelfde dat je verdrietig ben over de winkelhaak, die in de oorlog is onstaan in een SS jasje of het jammer vinden dat op de kaft van een Wehrpass uit WOI vlekken zitten. De barst in deze EK is geen nieuwe barst en voor mij is de juiste instelling om je af te vragen welk verhaal er achter zit
Maar ja ieder zo zijn eigen manier om met de dingen om te gaan, ik hoop dat je toch van de groep gaat houden en ga je toch eens afvragen hoe die EK II gebroken kan zijn, ik was er ook nog niet achter
mvg
Kees

Hallo Kees

Elk zijn ding bij het verzamelen natuurlijk. Er zijn er die postzegels verzamelen en anderen VW Kevers. Wat militaria betreft gaan sommigen voor gedragen stukken, anderen voor stockoverschotten. Persoonlijk hou ik wel van wat gebruikssporen of slijtage (maar niet van regelrechte breuk). Maar in feite is die discussie helemaal niet relevant toch?
Feit is dat zoiets bij verkoop gewoon moet gemeld worden zodat de koper zelf zijn keuze kan maken of het stuk al dan niet iets voor hem is. In dit geval was dit dus niet gebeurd. Had je op de advertentie vermeld dat er een barst in het EK zat dan had ik eenvoudigweg niet geboden op het stuk, en dan hadden we deze discussie uiteraard nu niet gehad.
Mvg
Roel

Hallo Roel,
Een volledige product beschrijving daar ga ik niet aan beginnen. de breuk was zichtbaar op de foto en dan is bij mij de kous af. Ik ga er nog steeds van uit, dat ik een goud eerlijk product heb geleverd, wat ik ook uit de eerste hand heb verkregen. Beter kan niet zeg ik altijd maar, over de breuk bestaat een verhaal binnen de familie, maar of dat waar is, zou ik niet weten
mvg
Kees

Hoi Kees
Helemaal geen breuk gezien hoor op de foto vrees ik. Kan je me de foto nog 's doorsturen? Ben graag bereid om m'n ongelijk daar een stukje toe te geven als dit inderdaad echt zichtbaar was. Wat niet wegneemt dat ik toch vind dat, zelfs indien zichtbaar op foto, een beschadiging (want draaien en keren we hoe we het willen, met of zonder verhaal erachter, dat is het immers) moet vermeld worden als je iets verkoopt. Dat is nog mijlenver verwijderd van wat jij een "volledige productbeschrijving" noemt.
Over de originaliteit discussieer ik niet hoor Kees, of het nu uit eerste hand kwam of reeds in meerdere handen, het stuk lijkt me ongetwijfeld origineel.
Een grondregel van het verzamelen is "buy the item, not the story" hé. Een verhaal zonder bewijsstukken is leuk, maar an sich niet veel waard hé. Als je me nou zegt dat de stiefzoon van Goering op bezoek was en per ongeluk zijn voet op de medailles zette, tja... dat kan theoretisch misschien wel mogelijk zijn, maar wat moet ik daar dan mee? (beetje belachelijk natuurlijk maar je begrijpt wel wat ik bedoel)
Ik vind het jammer dat er zelfs over moet gediscussieerd worden Kees. Ik verzamel al jaren deze zaken en koop (en verkoop ook) internationaal. In de zeldzame keren dat het mis gaat is het een gentleman's agreement dat het stuk gewoon teruggestuurd wordt en het geld terugbetaald. De verkoper verliest daar niks op, de koper enkel verzendingskosten. Niet de ideale oplossing, maar wel een oplossing waar normaal beiden mee kunnen leven en verder zaakjes doen in de toekomst. Heb het zelf al een enkele keer voorgehad.
Het is een kleine verzamelwereld het gaat eigenlijk ook allemaal een beetje over vertrouwen dat iedereen zijn best doet toch? De verkoper om het stuk zo goed mogelijk te beschrijven, de koper om op een ernstige manier te handelen. En als het dan toch een keertje fout loopt, tja, mensen spreken mensen toch en zoeken een oplossing. Of niet?
Het is toch immers ook niet het eerste stuk dat ik kocht aan je, en ik ben ook nog lang niet van plan de brui te geven aan het verzamelen.

Hallo Roel,
Oh daar gaat het je dus om, je centjes terug. Nou ik handel inderdaad ook nationaal en internationaal en wel ca 50 jaar, maar ik ben het nog nooit tegengekomen, dat iemand eerst de moralist te spelen en vervolgens blijkt het er alleen maar om dat meneer zijn centjes terug wil. Ik ga hier verder niet over door
K.S.G

Ah Kees
Laat ook maar zitten. Ik gunde je nog het voordeel van de twijfel maar ben er door je reacties ondertussen van overtuigd geraakt dat je het ding gewoon kwijt wou. Daarom heb je opzettelijk de beschadiging niet vermeld. Ze is na onderzoek trouwens ook helemaal niet zichtbaar op de foto. Nu heb je geen enkele intentie om ook maar te proberen te doen wat juist is in deze zaak vandaar dat je je in alle mogelijke bochten en denkpistes wringt om voor jezelf het een en ander te rechtvaardigen. Zo simpel is het.
Het ging me helemaal niet om m'n centjes terug, het gaat me om eerlijk zakendoen. Maar dat wist je al. Was bereid om elk voorstel te overwegen, bij voorkeur zelfs een omruil voor een gelijkwaardig stuk want ik zocht deze spange voor de verzameling, maar daar dit allicht moeilijk is lag een gewone refund voor de hand. Indien dat niet kon voor jou had het voor mijn part ook een korting op een volgende aankoop kunnen zijn of om het even.... Maar nu, just forget it.
Ik hoef helemaal geen moralist te spelen, ik ben gewoon eerlijk, wat meer is dan ik kan zeggen van u mijnheer Kees x (eventjes familienaam weggehaald)

En daar stopt de conversatie (voorlopig) natuurlijk...

Roel
Moderator

Re: Less then honest of ben ik degene die onredelijk is?

Berichtdoor Roel » 14 Okt 2010, 17:05

Even voor de duidelijkheid, die Roel, ben ik niet !
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

love4history

Berichtdoor love4history » 14 Okt 2010, 17:11

Neen, die ben ik.
Knappe naam hé ;)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Okt 2010, 18:59

Heb je de foto ook nog?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

love4history

Berichtdoor love4history » 14 Okt 2010, 19:12

Hoi H-W

Nee, jammer genoeg niet, alleen een miniatuurtje ervan. De advertentie met de foto is ondertussen verwijderd.
Maar de foto was er een waarop de volledige spange te zien was (3-delig) met rondom nog zo'n 30 cm achtergrond/tafel. No way dat er ook maar voldoende detail op voorkwam om deze breuk te kunnen onderscheiden, trust me.
Meestal moet ik wel gedetailleerde foto's zien voor ik iets koop hoor, maar vermits dit iemand was waar ik al (met goeie afloop) aan gekocht had en er geen melding werd gemaakt in de beschrijving van een beschadiging was het het verste van mijn gedachten dat er iets mis kon zijn met het stuk. (en mocht er onverhoopt toch iets mis zijn dacht ik nog te kunnen terugvallen op een zekere "erecode" tussen dealers-verzamelaars. Mis dus. Te naiëf allicht?)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Okt 2010, 19:21

Jammer dat je de foto niet meer hebt.

Na dit alles zo gelezen te hebben schijnt de verkoper niet voldoende informatie gegeven te hebben (het is toch een kleine moeite om erbij te zetten dat de kern gebarsten is?).

Hierdoor zou ik zeggen dat jij gelijk hebt. Maar ik weet niet het fijne van deze deal af.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 15 Okt 2010, 10:40

Waarom neem je de moeite dit meningsverschil op het forum te publiceren?
- sic Gloria transit Mundi -

Borrel

Berichtdoor Borrel » 15 Okt 2010, 12:42

Op zich snap ik de wil wel om dit te publiceren....

Wat voor mij interessant is:
Ik ben graag gewaarschuwd als ik bij iemand iets koop waarbij een andere koper een vervelende ervaring mee heeft. Wil niet zeggen dat ik niets meer koop bij de betreffende persoon, maar wil wel zeggen dat ik van te voren zekerder wil zijn van wat ik koop. Dus dat betekent meer werk voor zowel koper als verkoper.

Maar ik denk zelf dat het handiger is om dit op het afgeschermde deel van de site te plaatsen.

love4history

Berichtdoor love4history » 16 Okt 2010, 10:17

Waarom neem je de moeite dit meningsverschil op het forum te publiceren?

2 redenen Ed:
1) om even de frustratie te kunnen venten. Je weet dat je "in de zak gezet wordt" (om het even op z'n Vlaams te zeggen) en je kan er in principe weinig tegen beginnen hé. Als koper neem je altijd het grootste risico want meestal éérst de centen en daarna het item...
2) als waarschuwing voor (beginnende) collega verzamelaars, onder het motto Caveat Emptor. Dat is helemaal niet zo speciaal vind ik hoor. Er zijn zelfs een aantal grote militaria fora waar er een speciale "waarschuwingsthread" is voor alle rare toestanden in het wereldje, gaande van fakes tot shady dealers

@Borrel: ik begrijp de opmerking. Is inderdaad nog nuttiger als de persoon geidentificeerd is maar om voor de hand liggende redenen moet ik dat misschien niet gaan doen op een publiek forum. Bij eenvoudige vraag via PB kan ik die info wel geven indien gewenst.

groetjes
Roel

Terug naar “Mededelingen”